Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی تکنیک های بازی درمانی گروهی بر اضطراب حالت، احساسات مثبت و سطح سازگاری عمومی کودکان مبتلا به ناتوانی های یادگیری مقطع دبستان می باشد. در یک طرح پژوهش آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل، 280 دانش آموز مبتلا به اختلالات یادگیری از مقطع دبستان شهر مشگین شهر که با پرسش نامه مشکلات یادگیری کلرادو(CLDQ) تشخیص داده شده بودند که از بین آنها60 دانش آموز، 30 دانش آموز به عنوان گروه آزمایش و 30 دانش آموز نیز به عنوان گروه کنترل به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. گروه آزمایش تحت 10 جلسه بازی درمانی گروهی قرارگرفتند. داده ها قبل و بعد از روش درمانی با استفاده از پرسش نامه اضطراب حالتی اسپیلبرگر و آزمون جملات ناتمام راتر جمع آوری شدند. یافته های تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که با کنترل اثرات پیش آزمون، بازی درمانی گروهی منجر به کاهش اضطراب حالتی و از جهتی دیگر باعث افزایش سازگاری عمومی و احساسات مثبت در گروه آزمایش شد. براساس این یافته ها می توان نتیجه گرفت که بازی درمانی گروهی روشی موثر در بهبود روابط بین فردی و کاهش هیجانات منفی کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری است.
The aim of this study is to investigate the effectiveness of group play therapy techniques on state anxiety، positive emotions and general compatibility level in primary school children with learning disabilities. In an experimental research design with pretest-posttest and a control group، out of 280 students from primary schools of Meshkin Shahr identified by CLDQ as students with learning disabilities 30 students were assigned to the experimental group and 30 students were assigned to the control group through available sampling method. The experimental group received 10 sessions of group play therapy. Data before and after treatment were collected by Spielberger`s State Anxiety Inventory، and Rotter`s incomplete sentences test. The multivariate analysis of variance results showed that with controlling the pre-test effect، group play therapy in experimental group compared with control group reduced the state anxiety and increased the positive emotions and general compatibility levels. These results suggest that group play therapy is an effective method to improve interpersonal relationships and decrease the negative emotions of children with learning disabilities.