Abstract:
پژوهش حاضر باهدف تعیین رابطه بین ویژگیهای شخصیتی مادران با ویژگیهای شخصیتی و خلاقیت فرزندان آنان، در پایه دوم دبیرستان رشته کار و دانش شهرستان جیرفت در سال تحصیلی 92 - 1391 انجام شد. روش توصیفی از نوع همبستگی بود. نمونهای شامل 180 نفر از دانشآموزان، بر مبنای جدول کرجسی و مورگان، با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و پرسشنامههای شخصیتی آیزنک (آیزنک و آیزنک، 1963) و خلاقیت عابدی (اونیل، عابدی و اسپیلبرگر، 1994) را تکمیل کردند. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و همبستگی متعارف کانونی استفاده شد. نتایج نشان میدهد که بین روان گسستگی مادران با خلاقیت فرزندان، رابطه منفی معنیداری وجود دارد (001/0=p). بین ویژگیهای شخصیتی برونگرایی (02/0= p) و دروغگویی فرزندان (01/0 =p) با خلاقیت آنان و بین روان گسستگی فرزندان با خلاقیت آنان (001/0 = p) رابطه معنیداری وجود دارد. نتیجه گرفته میشود که با توجه به همبستگی بالای ویژگیهای شخصیتی با خلاقیت و رابطه ویژگیهای شخصیتی مادران با ویژگیهای شخصیتی فرزندان، به نظر میرسد برنامههای مشاوره و فعالیتهای آموزشی در راستای رشد و پرورش خلاقیت فرزندان باید به نقش همزمان و متعامل ویژگیهای شخصیتی فرزندان و مادران آنان توجه نماید.
Machine summary:
"از این دیدگاه، ماهیت Path analyses Lee, Lee & Known Holden Moradpour, Rostamy-Malkhalifeh, Behzadi, & Shahvarani Daniels Duncan, Kalil, Mayer, Tepper, & Payne Rettew, Stanger, McKee, Doyle & Hudziak رابطه والدین با کودک طی دوران نوزادی و کودکی عامل علی اساسی در شخصیت کودک است (بن رضوی، 1390).
در طی 50 سال اخیر پژوهشهای متعددی انجام دادند تا رگهها و نیمرخهای شخصیتی افراد بسیار Mayer, Duncan, & kalil Nikoogoftar & Seghatoleslam Guillory Desforges & Abouchaar Tennent & Berthelsen Singh Nichols Healey & Rucklidge Wallinga & Crase Ganji, Niusha, & Hedayati originality fluid extending authenticity and creativity flexibility خلاق را از افراد دارای خلاقیت کم متمایز کنند (بیتی، پرموزیک، چامورو، فارنهام و کرامپ 1 ، 2009؛ رانکو، 1986؛ پارک و همکاران، 2009) و نیز دریافتند، افراد دارای گرایش روان رنجوری و روانپریشی در مقایسه با افراد سالم از خلاقیت کمتری برخوردارند (کروس و رانیر 2 ، 1979).
هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه بین ویژگیهای شخصیتی مادران با ویژگیهای شخصیتی و Biti, Premuzic, Chamorro, Furnham & Kramp Krause & Rainer Kropli & Artou Porter, Fuchs & Kumar Mc. crare & Costa Zhang خلاقیت فرزندان آنان است، بر این مبنا آنچه مورد سؤال است اینکه بین ویژگیهای شخصیتی مادران و فرزندان آنان در ابعاد مختلف آن با خلاقیت چه ارتباطی وجود دارد؟ ضرورت دارد که پژوهشی در حوزه ویژگیهای شخصیتی مادران و ویژگیهای شخصیتی فرزندان انجام شود زیرا نتایج برگرفته از پژوهش حاضر میتواند دارای راهبردهای کاربردی خوبی در شناخت بهتر ویژگیهای کودکان و جهتدهی به آنها در زمینههای تحصیلی و شغلی آینده آنها باشد."