Abstract:
انسان برای دستیابی به تربیتی مناسب در راستای وصول به سعادت و کمال ابـدی بـرای خود و دیگران ، به روش های تربیتی همگام با زمان ، مکـان و موقعیـت موجـود نیـاز دارد. وی میتواند با بهره برداری از تجربه گذشتگان و منابع دینی و علمی به این روش ها دست یابد. در منابع روانشناسی و علوم تربیتی، از این روش ها بسیار سخن به میـان آمـده اسـت ، ولـی ایـن منابع کمتر به روش های تربیتی زیانبار و آسـیب رسـان توجـه و از آن یـاد کـرده انـد. بـا ایـن توصیف ، این مقاله بر آن است که با روش توصـیفی تحلیلـی و بـا اسـتفاده از منـابع دینـی و داده های علوم معاصر، به تبیین مهم ترین روش های شناختی آسیب زا در تربیت پزداخته اسـت که عبارتند از: تقلید کورکورانه ، تربیت کودک مطابق با شرایط دوران مربی، موعظه و نصیحت نابجا و بیتوجه به ارکان آن و آموزش محوری محـض . در نهایـت نیـز راهکارهـایی ارائـه داده است ، همچون به روز رسانی مبانی تربیت با استفاده از منابع دینـی، ارائـه تربیتـی آینـده نگـر، رعایت شرایط نصیحت و در اختیار گذاشتن مطالب به کودک به اندازه و مطابق با نیاز وی.
Machine summary:
روش های شناختی آسیب زا در تربیت ، با تکیه بر معارف علوی علی حسین زاده استادیار دانشگاه کاشان هاجر قاسمی گورتی دانشجوی کارشناسی ارشد نهج البلاغه دانشگاه کاشان (تاریخ دریافت : ١٣٩٤/٠٧/١١؛ تاریخ پذیرش : ١٣٩٤/٠٩/٢٤) چکیده انسان برای دستیابی به تربیتی مناسب در راستای وصول به سعادت و کمال ابـدی بـرای خود و دیگران ، به روش های تربیتی همگام با زمان ، مکـان و موقعیـت موجـود نیـاز دارد.
بـا ایـن توصیف ، این مقاله بر آن است که با روش توصـیفی تحلیلـی و بـا اسـتفاده از منـابع دینـی و داده های علوم معاصر، به تبیین مهم ترین روش های شناختی آسیب زا در تربیت پزداخته اسـت که عبارتند از: تقلید کورکورانه ، تربیت کودک مطابق با شرایط دوران مربی، موعظه و نصیحت نابجا و بیتوجه به ارکان آن و آموزش محوری محـض .
منابعی که در این زمینه نگاشته شده ، بسیار اندک بوده است و میتـوان از کتاب های تربیت طبیعی در مقابل تربیت عاریه ای، تربیت چه چیز نیست ، تعلیم و تربیـت بـه کجـا میرود، تربیت طربناک، اثرات پنهان تربیت آسیب زا، هشدارها و نکته های تربیتی و یادداشـت هـای ممنوعه ، برداشت های وارونه از عبدالعظیم کریمی و روش های آسـیب زا در تربیـت از منظـر تربیـت اسلامی اثر محمدرضا قائمی مقدم و مقالۀ «ابزارها و روش های آسـیب زا در تعلـیم و تربیـت دینـی دانش آموزان » از ابوالفضل ساجدی نام برد.