Abstract:
رویدادکربلاوعاشورامحصوربه تاریخ وجغرافیانیست وازجهات مختلف فراتاریخیوفراجغرافیاییقابل بررسیاست .یکیازوجوه برجستهاین رویدادراههای گوناگونیاست که دربرابرشخصیت هاو گروههای اجتماعیقرارگرفته وانتخاب هاییاست که این شخصیت هاوگروههاکردهاند.انسانموجودیانتخاب گراست و پیوسته دربرابرراههای گوناگونقرارمیگیردودست به انتخاب میزند.این انتخاب هاسرنوشت انسانرادرچارچوب مشیت الهیو قوانین حاکم برهستیونظامهای عالم رقم میزند.اننخاب های انسانمحصولچهارگروهعامل است :ادراکات،تعلقات ،تمنیات و تربیت .ازبرجسته ترین انتخاب هادرماجرایکربلاوعاشورا،انتخاب مسلم بن عقیل دربحرانیترین شرایط ،انتخابیسرنوشت سازاست .او درشرایطیکه میتوانست عبیدالله بن زیادرادرخانههانیبن عروه ترورکند،به دلیل ممنوعیت تروردرآموزههاینبوی،ازچنین اقدامی امتناع ورزیدومسیرتاریخ بااین عمل اوبه گونه ایدیگررقم خورد. ١. استادیار دانشگاه قرآن و حدیث )delshadtehrani@gmail. com( انتخاب شگفت مسلم بن عقیل بردرکیعمیق ازدین ،تعلق خاطربه ارزش های دینی،جهت گیریوخواست حق طلبانه وتربیت نبویو آموزههای مدرسهحسینیاستواربود.مقاله حاضربه بررسیوتبیین انتخاب گریانسانواین نمونه برجستهانتخاب گریدرتاریخ بشربا رویکردتحلیل تاریخی_رواییپرداخته است .
Machine summary:
شریف رضی آورده است که چون امیرمؤمنان علی پس از ماجرای صفین از شام بازمی گشت ، کسی از او پرسید: »رفتن ما به شام به قضا و قدر خدا بود؟« و چنین گمان میکرد که همه چیز برای انسان از پیش تعیین شده است و آدمی را اختیار و انتخابی نیست .
نه تنها چنین گناهان بزرگ را مرتکب میشود و پشیمان نمی گردد، بلکه چنان مینمایاند که ابدا کار زشتی نکرده است « ابن زیاد که این بار نیز تیرش به سنگ خورده بود و خود را رسوا نموده بود، از دری دیگر وارد شد و گفت : »تو چیزی را میخواهی که خداوند دیگری را درخور آن می داند.
پس از رفتن ابن زیاد، شریک از مسلم پرسید: »چرا او را نکشتی؟« مسلم پاسخ داد: »به خاطر حدیثی که از پیامبر روایت شده است که ایمان مانع فتک )ترور( است و انسان باایمان کسی را به فتک )ترور( نمیکشد« هانی گفت : »به خدا سوگند اگر او را میکشتی فردی فاسق ، فاجر، ستمکار و مکار را کشته بودی« )ابن سعد، ١٤١٥: ٦٥ ٦٦؛ ابن قتیبة الدینوری، ١٣٨٨: ٢، ٥؛ البلاذری، ١٤٠٨: ٢، ٣٣٧؛ الطبری، ١٩٧٩: ٥، ٣٣٦؛ ابن أعثم الکوفی، بی تا: ٥، ٧١ ٧٤؛ أبوالفرج الاصفهانی، ١٤٠٨: ١٠١ ١٠٢؛ أبوعلی مسکویة ، ١٣٦٦، ٢، ٤٤ ٤٥؛ الخوارزمی، بی تا: ١، ٢٠١ ٢٠٢؛ ابن أثیر، ١٣٨٥، ٤، ٢٦ ٢٧؛ شهیدی، ١٣٥٨: .