Abstract:
هدف از این پژوهش بررسی تاثیر آموزش تنظیم هیجان با رویکرد اسلامی بر کاهش اضطراب زنان بود. روش پژوهش از نوع نیمه تجربی دو گروهی پیش آزمون- پس آزمون میباشد، جامعه آماری پژوهش شامل کلیه زنان شهر اصفهان در سال1393 بود، که تعداد آزمودنیها 40 نفر از زنانی که احساس اضطراب می کردند به روش داوطلبانه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند و به مدت 10 جلسه به گروه آزمایش آموزش داده شد. جهت سنجش اضطراب آزمودنیها از پرسشنامه اضطراب بک استفاده شد. نتایج با روش تجزیه وتحلیل کو واریانس مورد تحلیل قرار گرفت. نتیجه گرفته شد که آموزش تنظیم هیجان با رویکرد اسلامی بر کاهش اضطراب زنان موثر است. بنابراین می توان از آموزش تنظیم هیجان با رویکرد اسلامی برای کاهش اضطراب زنان استفاده نمود.
Machine summary:
"J. and Pearson Benson, H and Stark Thompson Cicchetti, Ackerman & Izard نتایج حاکی است که آموزش گروهی تنظیم هیجان، تأثیر مثبتی بر عدم تنظیم هیجان و نشانههای ویژه اختلال و کاهش نشانههای افسردگی، اضطراب و استرس دارد (گراتز و گاندر 1 ، 2006).
با توجه به اینکه جامعه مورد مطالعه زنان هستند و این افراد نقش حساس و مهم در خانواده و اجتماع را بر عهده دارند، نتایج به دست آمده از تحقیق حاضر خود میتواند مبنایی برای تحقیقات آینده و برنامه ریزیهای آموزشی و مشاورهای جهت بهبود وضعیت سلامتی زنان در پیشگیری از بیماریها و کاهش آسیبهای اجتماعی مد نظر قرار گیرد از این رو، در پژوهش حاضر تلاش شده است تا اثربخشی دو رویکرد تنظیم هیجانی و رویکرد اسلامی بر اضطراب با هم بررسی شوند.
پرسش نامه اضطراب بک ((BAI(بک، اپستین 5 ، براون 6 و استیر 7 ، 1998): این پرسش نامه بر اساس 21 نشانه اضطرابی تنظیم شده است و برطبق مقیاس لیکرت ( نمرههای صفر تا سه برای هر Gratz & Gunderson John Gross Beck Anxiety Inventory Epstein Brown Steer سؤال)، نمره بالاتر اضطراب بیشتر را نشان میدهد.
نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که آموزشهای تنظیم هیجان با رویکرد اسلامی نسبت به گروه کنترل بر بهبود علایم اضطراب در گروه آزمایش اثربخش بوده است که نشانه اثر آموزش بر کاهش علایم اضطراب در زنان میباشد، لذا فرضیه تحقیق تأیید شده است."