Abstract:
دستیابی به عملکرد بالاتر هدفی است که سازمانها برای رسیدن به آن به اقدامات مختلفی روی می آورند. قابلیّتها نقش مهمی در ایجاد مزیت رقابتی برای سازمانها ایفا می کنند و از جمله این قابلیّتها می توان به بازاریابی، نوآوری و یادگیری اشاره کرد. در حالی که اغلب مطالعات در مورد تاثیر این قابلیّتها بر عملکرد، اغلب به صورت مجزا صورت گرفته است، در این پژوهش سعی بر ارائه مدلی یکپارچه شده است تا تا ثیر هر سه قابلیت به صورت متحد و مکمل همدیگر بر عملکرد سازمان سنجیده شود. بدین منظور و برای سنجش تاثیر قابلیت بازاریابی، نوآوری و یادگیری بر عملکرد شرکت پتروشیمی تبریز تعداد 265 پرسش نامه بین کارکنان رسمی با مدرک کارشناسی و بالاتر توزیع شد که از این تعداد 255 پرسشنامه برای تحلیل مناسب تشخیص داده شد. در این پژوهش از نرم افزارSPSS و LISREL برای تجزیه و تحلیل داده استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان می دهدکه رابطه معناداری بین قابلیّت بازاریابی و عملکرد سازمان وجود دارد، همچنین بین قابلیّت نوآوری و عملکرد سازمان و ونیز قابلیّت یادگیری و عملکرد سازمانی رابطه معناداری موجود است. بین قابلیّتهای بازاریابی و نوآوری و یادگیری به عنوان قابلیّتهای مکمل هم و عملکرد سازمانی نیز رابطه رابطه معناداری دیده می شود.
Machine summary:
"قابلیت بازاریابی: در این پژوهش، برای اندازه گیری مؤلفه های قیمت گذاری موثر محصولات و محصولات جدید،توزیع کنندگان، برنامه های تبلیغاتی، تحلیل بازار، مدیریت فروش و توسعه استراتژیهای خلاقانه با نه سوال اندازه گیری شده است که سنجه های آن از مقاله دستیابی به عملکرد برتر شرکتهای کوچک و متوسط: نقش فراگیر قابلیت بازاریابی، نوآوری و یادگیری، سوک و همکارانش (2013) گرفته شده و شامل سوالات 1 الی 9 پرسشنامه می باشد و متغیر مستقل است.
Teece Johnson Sok et al Krasnikov & Jayachandran Day قابلیت نوآوری: در این پژوهش، برای اندازه گیری مؤلفه های تکنولوژی های نوین در توسعه محصولات جدید، گسترش بازه محصولات، بهبود کیفیت محصولات و انعطاف پذیری با پنج سوال اندازه گیری شده است که سنجه های آن از مقاله دستیابی به عملکرد برتر شرکتهای کوچک و متوسط : نقش فراگیر قابلیت بازاریابی، نوآوری و یادگیری، سوک و همکارانش (2013) گرفته شده و شامل سوالات 10 الی14 پرسشنامه می باشد و متغیر مستقل است.
آنها ضمن انتشار پرسشنامه در میان 171 شرکت کوچک و متوسط و تجزیه و تحلیل داده های حاصل از آنها به این نتیجه دست یافتند که میان قابلیت های بازاریابی، نوآوری و یادگیری با عملکرد رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد و همواره این قابلیت ها بر عملکرد شرکت های کوچک ومتوسط اثر گذار می باشند(سوک و همکاران،2013) - وو وسیوالوگاتاسان 2 در سال 2013 در مقاله ای با عنوان قابلیت نوآوری برای عملکرد بهتر: سرمایه فکری و عملکرد سازمانی صنعت پوشاک در سریلانکا، به بررسی تاثیر سرمایه های فکری بر قابلیت نوآوری و قابلیت نوآوری بر عملکرد سازمانی پرداخته اند."