Abstract:
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین گرایش به مسجد و گرایش به ایثارگری در مناطق شهری استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است . این پژوهش با استفاده از روش پیمایشی در سال ١٣٩٣ و با نمونه آماری ٣٨٤ نفر از افراد ١٨ ساله و بالاتر مناطق شهری استان کهگیلویه و بویراحمد (سه شهر یاسوج ، دهدشت و گچساران ) به روش نمونه گیری تصادفی از نوع طبقه ای - چند مرحله ای انجام شد. ابزار گردآوری ، پرسشنامه محقق ساخته بوده که جهت تعیین اعتبار آن از اعتبار صوری و جهت تعیین پایایی از همسانی درونی با ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج این پژوهش با استفاده از همبستگی پیرسون نشان داد که بین گرایش به مسجد و گرایش به ایثارگری در سطح ٩٩ درصد رابطه معنادار و مستقیم وجود دارد. در رگرسیون چندمتغیره نیز ٢٣ درصد از واریانس متغیر گرایش به شهادت طلبی و ایثارگری ، به وسیله عامل گرایش به مسجد تبیین شده است . همچنین رابطه بین میزان تحصیلات پاسخگویان و گرایش به ایثارگری معنادار و معکوس بوده است . رابطه بین سن پاسخگویان و میزان گرایش به ایثارگری معنادار نبوده است . ضمن اینکه بین میزان گرایش به ایثارگری و شهادت طلبی با توجه به وضعیت تاهل و جنسیت افراد تفاوت معناداری وجود نداشت .
Machine summary:
) مسجد با توجه به کارکردهای آشکار و پنهانی که دارد مکانی قابل اطمینان برای انتقال و نهادینه کردن ارزش های والای انسانی به ویژه فرهنگ شهادت و ایثارگری به افراد جامعه اسلامی باشد که شناخت این نقش در مناطق مختلف جامعه نیازمند بررسی علمی است .
٢- مرور ادبیات نظری ٢-١- گفتمان های مسجد در ایران فاضلی (١٣٨٩) با نگاهی تاریخی چهار نوع گفتمان مسجد در ایران را بر می شمرد: ١) گفتمان سنتی که در صدر اسلام وجود داشته است ٢) گفتمان سکولار که به دوره پهلوی اشاره دارد ٣) گفتمان ایدئولوژیک انقلابی که با تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران آغاز شده است ٤) گفتمان ایدئولوژیک انتقادی که از سال ١٣٧٦ شکل گرفته است ؛ اما گفتمانی که در این پژوهش بیش تر موردتوجه قرار می گیرد گفتمان ایدئولوژیک انقلابی است .
همان گونه که از جدول پیدا است بین سن و گرایش به فداکاری مالی و جانی و ایثارگری (مجموع فداکاری جانی و مالی ) با توجه به مقدار سطح معناداری (٠/١٠٠) رابطه معناداری وجود ندارد و مقدار ضریب تعیین تعدیل شده کل نشان می دهد متغیر سن فقط ٠/٠٠٤ از متغیر وابسته (گرایش به ایثارگری ) را تبیین می کند.
همان گونه که از جدول پیداست بین میزان تحصیلات و گرایش به فداکاری مالی و جانی و ایثارگری (مجموع فداکاری جانی و مالی ) با توجه به مقدار سطح معناداری (٠/٠١٦ رابطه معناداری وجود دارد و مقدار ضریب تعیین تعدیل شده کل نشان می دهد متغیر میزان تحصیلات فقط ٠/٠١٣ از متغیر وابسته (گرایش به ایثارگری ) را تبیین می کند.