Abstract:
تعیین مزیتهای رقابتی و میزان رقابتپذیری محصولات، بنگاهها و صنایع موجود در هر کشور گامی اساسی در شناخت وضع موجود و آیندۀ صنعتی و مقدمهای برای برنامهریزیهای استراتژیک و بلند مدت میباشد و صنعت ورزش نیز از این قاعده مستثنی نمیباشد. لذا، تحقیق حاضر به شناخت قدرت رقابتپذیری صادرات کالاهای ورزشی ایران طی سالهای 2010 -2000 میپردازد. تحقیق حاضر کاربردی بوده و به لحاظ روش جمعآوری آمار و اطلاعات، از نوع تحقیقات اسنادی است. دادههای مربوط به صادرات کالاهای ورزشی ایران در طی سالهای 2010 و 2000 با استفاده از دادههای تجارت بینالملل و بر اساس طبقهبندی کالاهای اساسی، در پنج گروه: کفش، پوشاک، انواع توپ، قایقهای تفریحی- ورزشی و کالاهای متفرقه استخراج و پس از پردازش با استفاده از شاخص مزیت نسبی آشکار متقارن و شاخص مزیت نسبی آشکار به وسیلۀ نرم افزار اکسل مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که ایران در صادرات کفش و پوشاک ورزشی دارای مزیت رقابتی میباشد ولی در گروه کالایی قایقهای- تفریحی، توپ و سایر تجهیزات ورزشی دارای قدرت رقابتی نمیباشد. لذا توجه بیشتر به بنگاه های اقتصادی در این بخش ضروری به نظر می رسد.
Machine summary:
"لذا تحقیق حاضر با تعیین وضعیت رقابتپذیری صادرات کالاهای ورزشی ایران در طی سالهای 2010- 2000، محصولات ورزشی ایران که دارای مزیت نسبی و قدرت رقابتی بیشتری هستند؛ را معرفی مینماید تا گامی کوچک در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و راهنمایی برای برنامهریزی صحیح جهت افزایش صادرات کالاهای ورزشی و رشد صنعت ورزش باشد.
شکل شماره یک نرخ رشد گروههای کالایی را نشان میدهد، از بین گروه کالاهای صادراتی ایران در طی دوره مورد بررسی، فقط کفش با 26/141 درصد رشد مثبتی داشته است و سایر کالاها رشد منفی از خود نشان دادهاند و بیشترین رشد منفی به توپ ورزشی برابر با 30/96 درصد اختصاص دارد.
جدول 2- ارزش صادراتی کالاهای ورزشی ایران طی سالهای 2010- 2000 (میلیون دلار) گروه کالایی صادرات ایران صادرات جهان سهم صادرات ایران از صادراتجهان (درصد) 2000 2010 نرخ رشد* 2000 2010 نرخ رشد* 2000 2010 کفش 494/10 320/25 26/141 952/7654 141/12638 09/65 13/0 20/0 پوشاک 783/11 961/4 88/57- 904/3133 9/5013 98/59 37/0 09/0 توپ 664/0 024/0 30/96- 370/2464 01/2629 68/6 02/0 0 قایق 000/0 01/0 0 472/1050 156/2700 04/157 0 0 متفرقه 098/7 575/2 70/63- 407/68738 90/97021 14/41 01/0 0 جمع کل 03/30 89/32 62/76- 107/83042 107/120003 95/329 55/0 29/0 * نرخ رشد به درصد آمده است بر اساس نتایج جدول شماره سه، ایران در سال2000، در صادرات کفش و پوشاک ورزشی از مزیت نسبی برخوردار بوده است، چرا که شاخص RSCA برای این گروه از کالاهای ورزشی مثبت بوده است.
(Persian) استناد به مقاله Investigating of Comparative Advantage of Iran's Exports of Sports Goods F."