Abstract:
بیتردید، کسب چابکی به قابلیت پاسخگویی نسبت به راهبردها، فناوریها، کارکنان و فرایندها بستگی دارد. هدف از مطالعه حاضر، تعیین وضعیت چابکی سازمانی و بررسی عوامل موثر بر آن در کمیته ملی المپیک ایران میباشد. این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی پیمایشی است و جامعه آماری آن را کلیه کارکنان کمیته ملی المپیک ایران (115 نفر) تشکیل دادند که براساس جدول مورگان تعداد 86 نفر از آنها بهصورت تصادفی انتخاب شدند. یافتهها نشان میدهند که فناوری اطلاعات، منابع انسانی و فرهنگ سازمانی تاثیر معناداری بر چابکی سازمانی دارند. رتبهبندی این عوامل نیز نشان داد که منابع انسانی دارای رتبه نخست میباشد. همچنین، مشخص شد که کمیته ملی المپیک نیازمند نیروی انسانی کارآمد، فرهنگ سازمانی که خلاقیت و نوآوری را تشویق کند، فناوری بالا و سیستمهای اطلاعاتی و ارتباطی انعطافپذیری است تا از این طریق بتواند خود را با شرایط ناپایدار و پیشبینیناپذیر عصر حاضر وفق دهد.
Machine summary:
"یکی از معدود مواردی که به این موضوع پرداخته است، پژوهش رمضانیان و همکاران (1392) با عنوان "بررسی چابکی سازمانی در ادارات ورزش و جوانان استانها" میباشد که در نتایج خود گزارش کردند که بهمنظور تعیین ابعاد اصلی پرسشنامه، از روش تحلیل عاملی اکتشافی همراه با چرخش متعامد استفاده شده است و چهار عامل مدیریت منابع انسانی، مدیریت کیفیت جامع، مدیریت تغییر و مدیریت اطلاعات و ارتباطات سازمانی با 91/55 درصد واریانس شناسایی گردیدند.
دراینرابطه، با توجه به این که در این پژوهش مشخص گردید منابع انسانی بر چابکی نقش دارد، اقدامات زیر برای کارکنان کمیتۀ ملی المپیک مؤثر میباشد: تمرکز بر فعالیتهای گروهی و فرهنگ مشارکت تفویض اختیار به پرسنل سازمان تکیه بر آموزش بهعنوان ابزار مهم تربیت و آموزش پرسنل در مهارتهای مختلف یکی از تمایزات بین سیستمهای چابک با سایر سیستمها، بالابودن محتوای اطلاعاتی است.
دراینراستا و با توجه به این که در این پژوهش مشخص گردید فناوری اطلاعات بر چابکی نقش دارد، اقدامات زیر برای کارکنان کمیتۀ ملی المپیک مؤثر میباشد: استفاده از استانداردها و پروتکلهای مناسب در مبادلۀ اطلاعات بین سازمانی استفاده از سیستمها و تکنولوژی اطلاعاتی و ارتباطی مدرن با جهت ایجاد ارتباط مناسب و بههنگام در بین سازمانهای همکار یکپارچهسازی اجزای پراکنده شامل: مشتریان، تأمینکنندگان و همکاران در سازمانهای مجازی پیش از انجام این پژوهش میدانستیم که توانایی سازمانها در واکنش به تغییرات سریع محیط و پاسخگویی به خواستههای مشتریان در شرایط رقابتی امروز، از مهمترین امتیازات بهشمار میآید."