Abstract:
بر اساس مطالعات ، زمینه های مختلفی میتواند به بروز بیحوصلگی منجر شود. این پژوهش با هدف بررسی ارتباط معنا و هدف در زندگی و انگیزش تحصیلی با آمادگی برای بیحوصلگی در دانشجویان دختر انجام شد. نمونه پژوهش ٢٠٧ نفر از دانشجویان دختر دانشگاه تبریز در سال تحصیلی ٩٢-١٣٩١ بودند که به پرسشنامه معنا و هدف زندگی ، انگیزش تحصیلی و آمادگی برای بیحوصلگی فارمر و ساندبرگ (١٩٨٦) پاسخ دادند. همه آزمودنیها داوطلبانه پرسشنامه ها را تکمیل کردند و برگرداندند. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل رگرسیون تحلیل شد. نتایج نشان داد که معنا و هدف زندگی و انگیزش تحصیلی بیرونی و درونی رابطه معناداری با بیحوصلگی دارد. هم چنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که به ترتیب ٣٨، ٤٤ و ٤٩ درصد بیحوصلگی دانشجویان با متغیرهای پیش بین تبیین میشود. با توجه به این موارد و عوارض متعدد بیحوصلگی (افت تحصیلی ، ترک تحصیل ، افسردگی ، سوء مصرف مواد) لازم است در دانشگاهها برنامه هایی به منظور پیشگیری از آن اجرا شود.
Machine summary:
بررسی ارتباط معنا و هدف زندگی و انگیزش تحصیلی با آمادگی برای بیحوصلگی در دانشجویان دختر 1 تاریخ دریافت مقاله : ١٣٩٢/١١/٥ منصور بیرامی 2 تاریخ پذیرش مقاله : ١٣٩٣/٣/٧ تورج هاشمی نصرت آبادی 3 علی فرهادی 1 یزدان موحدی چکیده بر اساس مطالعات ، زمینه های مختلفی میتواند به بروز بیحوصلگی منجر شود.
بر این اساس یکی از پیامدهای آشکار این تنوع نبودن تعریفی مورد قبول از بیحوصلگی است (گلدبرگ ٩، ٢٠٠٨)؛ چرا که بیشتر اوقات به عنوان حس مشابه و مشترکی ، قابل 1 - Boredom 2 - Mikulas & Vodanovich 3 - Lohrmann 4 - Lowis 5 - Hoviland 6 - Jones 7 - Tadman 8 - Cicerone 9 - Goldberg درک نیست .
جدول ١، میانگین و انحراف استاندارد 1 - Farmer & Sundberg 2 - Ahmed 3 - Blunt & Pychyl 4 - Gana & Akrami متغیرهای معنا و هدف زندگی ، انگیزش تحصیلی و آمادگی را برای بیحوصلگی نشان میدهد.
ضریب تعیین در الگوی سوم ٤٩ درصد (٠٤٩=R٢) است بحث و نتیجه گیری یافته های پژوهش نشان داد که معنا و هدف در زندگی نقش معناداری در بیحوصلگی دانشجویان دختر دارد.
تحقیقات در مورد همبسته های بیحوصلگی 1 - Drob & Bernard نشان میدهد که نمره های زیاد در بیحوصلگی به طور مثبتی با تأخیر و تعلل رابطه دارد (بلانت پیچل ، ١٩٩٨) و این گونه افراد فاقد انگیزه تلقی میشوند (فارمر و ساندبرگ، ١٩٨٦)؛ در کار درگیر نمیشوند (لری و یارویس ، ٢٠٠٣؛ به نقل از گلدبرگ، ٢٠٠٨)؛ و احساس رکورد و درجا زدن دارند (فیشر، ١٩٩٣).