Abstract:
هدف از این پژوهش بررسی تاثیر موسیقی درمانی به شیوه ارف بر تمرکز دیداری و ارتباط چشمی کودکان با اختلالات طیف اوتیستیک بوده است. در مطالعه حاضر، جامعه مورد مطالعه را کلیه کودکان با اختلالات طیف اوتیستیک یک مرکز توانبخشی در تهران در سال 1391 تشکیل داده اند. حجم گروه نمونه شامل 10 کودک پسر در محدوده سنی 7-9 سال بود که از طریق نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند ولی بدلیل عدم همکاری با مرکز و نیز مشکلات رفتاری شدید،4 کودک حذف شده و نمونه نهایی به 6 نفر رسید. ابزار پژوهش شامل آزمون "تمرکز دیداری تولوز-پیرون"، ثبت ارتباط چشمی و سازهای موسیقی بودند که از ساز ها در جلسات موسیقی درمانی، و آزمون تمرکز دیداری تولوز-پیرون و ثبت ارتباط چشمی به عنوان پیش آزمون، پس آزمون و آزمون پیگیری برای نمونه ها استفاده شد. داده های پژوهش از طریق آزمون T وابسته و نیز اندازه گیری مکرر مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان می دهد که موسیقی درمانی به شیوه ارف بر تمرکز دیداری و ارتباط چشمی کودکان با اختلالات طیف اوتیستیک تاثیر دارد و موسیقی درمانی به شیوه ارف باعث افزایش معنادار تمرکز دیداری و ارتباط چشمی آنها شده است.
Machine summary:
یافته ها شاخص های توصیفی مربوط به نمرات تعداد دفعات ارتباط چشمی و مدت زمان آن دردقایق ٧-٣ و ١٢ -١٠ و کارآیی تمرکز دیداری در کودکان با اختلالات طیف اوتیستیک در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون ( قبل و بعـد از موسیقی درمانی) محاسبه شد و نتایج در جدول ١ ارائه شده است .
جدول ٢: نتایج آزمون t برای مقایسه ارتباط چشمی در حالت های مختلف آزمایش (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه بـه نتـایج جـدول ٢، t هـای محاسـبه شـده بـرای میـانگین تعـداد دفعـات ارتبـاط چشـمی در دقـایق ١٢-١٠ و میانگین مدت زمان ارتبـاط چشـمی در دقـایق ١٢-١٠ در سـطح ٠/٠٥ معنـا دار هسـتند .
ساواریموتو٢٥ و همکاران ، (٢٠٠٢) در نتایج پژوهش های خود تاثیر موسیقی را در افراد با ناتوانی یادگیری به منظور کاهش رفتار ناسازگارانه و پرخاشگری، ویگـرام و گلـد، (٢٠٠٦) در بهبـود رفتـار تعاملی، رشدزبانی، حساسیت عاطفی ٢٦، ظرفیت توجـه ٢٧ و کنتـرل رفتـاری را کودکـان بـا اخـتلالات فراگیـر رشـد، فینیگان ٢٨و استار٢٩ (٢٠١٠) در افزایش رفتارهای مسولانه اجتماعی کودکان با اختلالات فراگیر رشد، لیم ٣٠، (٢٠١٠) در تولید گفتار عملکردی کودکان با اختلالات فراگیر رشد، نشان داده اند که همین موجب اجرای پژوهش حاضـر و پی بردن به تاثیر موسیقی به شیوه ارف بر ادراک دیداری و ارتباط چشمی شده است .
بنابراین می توان نتیجه گرفت که موسیقی درمانی با شیوه ارف بر کارآیی تمرکز دیداری کودکان با اختلالات طیف اوتیستیک موثربوده است به طوری که موجب افزایش کارآیی تمرکز دیداری شده است و این افزایش بعد از مدت یک ماه نیز مشاهده می شود.