Abstract:
اعتماد شاخصی از سرمایة اجتماعی است که تبادل اجتماعی را در شرایط عدم اطمینان و ریسک تسهیل میکند و در تحقق نظم اجتماعی و نیز زندگی روزمره، عنصری ضروری و حیاتی به شمار میآید. در جوامعی که اعتماد بالایی وجود دارد، مسئولیتپذیری بیشتری در سطوح پایین جامعه دیده میشود و در جوامعی که اعتماد کمتری وجود دارد، به نوعی فرار از مسئولیت دیده میشود. از این رو موفقیت سازمانهای امروزی در گرو اعتمادسازی است. در این راستا، به فراخور موضوع، جهت ارتقای احساس اعتماد مخاطبان به سازمان که سرمایة اساسی است بایستی به مقولة اعتمادسازی و ارتقای آن توجه کرد و این نیز جز با توجه به بررسی جامع عوامل مرتبط با آن میسر نیست. بنابراین در این مقاله با بهرهگیری از روش کیفی شیوه مطالعه اسنادی و بررسی ادبیات و پیشینه موضوع، مؤلفهها و ابعاد اعتماد سازمانی با توجه به جامعه ایران تدوین و ارائه گردیده است.
Machine summary:
Goodwill جدول زير خلاصه ابعاد اعتماد را از ديدگاه نويسندگان و محققان مختلف نشان ميدهد: جدول (٣) ابعاد اعتماد سازماني (Svensson ، ٢٠٠٥: ٤١٤-٤١٥) منبع ابعاد ,(٩٨٠(٠١)all١٩٦)CDoeoukt&chW,(,٥(١٩٩٧٣)١)SitkiJno&neRetha توانايي (Ability) Frost et al (1978) نوع دوستي (Altuism) Bonoma (1976) مقبوليت (Acceptance) ,(١٩٦٠) on(dS)olom١٩٥٨,Mayer et aSltr)icklan(١٩٩٥ خيرخواهي (Benevolence) قضاوت و شم تجاري Business sense & ) Gabarro (1978) (Judgement Gabarro (1978) منش (Charecter) Butler (1991), Bluhm (1987) Dwyer & Lagace (1986), Barber (1983) (١٩٨١) Lieberman ,(١٩٨٤) Cantrell &Butler شايستگي (Competence) Gabarro (1978), Rosen & Jerdee (1977) Altman & Yaylor (1973), Kee & Kwant (1965) Joneset al ,(١٩٧٩()K, Lwuahntmnn٦١٩٦٥,(Lagac)e١٩١٧٩٥٨ &Dwyer اطمينان (Confidence) Sitkin & Roth (1993) تجانس (Cogruence) Butler (1991), Dwyer & Lagace (1986), Rotter (1971), Venkatesan (1973), ثبات (Consistency) Altman & Yaylor (1973), Larzeler & Huston (1980) Butler & Gabarro (1978) مجزا بودن (Discretness) Giffin (1967) خبرگي (Expertness) Butler (1991), Michalos (1990), Hart t al (1986) Yaylor &Altman ,(١٩٨٦) Lagace &Dwyer انصاف (Fairness) (1973)Larzeler & Huston (1980), Rotter (1971) Zaltman & Moorman (1988) ايمان (Faith) Morgan & Hunt (1994), Butler (1991), Hart et al (١٩٨١()G,aLbiaerbreorman٨٤١٩٧٨(١٨٩٠)Husatnotnre)ll١٩&a,rBeultelre&(L١٩٨٦) يکپارچگي (Integrity) Altman & Yaylor (1973) Giffin ,(١٩٧٠) Knox &Kee ,(١٩٨٠) Wall &Cook نيات و انگيزه ها ( & Intentions (Motives Deut(s1c9h671)960) (١٩٨٥) Swan et al ,(١٩٨٧) Trawick &Swan مرتبط بودن (Linking) (٩٧١(An(d,aJleenibnngs١٩٨٤١٩٩٢١()P, aBruatsluerramaCna)ntrll١٩٩١(١&ButleBrerry١٩٩ وفاداري (Loyality) منبع ابعاد انگيزه دروغ گفتن (Motivation to lie) Hovland et al (1953) گشودگي مديريت ( Openness (of management Butler (1991), Hart et al (1986), Gabarro (1978) (mann١٩٨٨)bLtutah ,Gam(١٨٥,)L,eDwaissg&upWa e)igert٠١٩٨٨,(CoGloeomdan١٩١٨٩٨٩ پيش بيني پذيري (pridictability) (1979), Deutsch (1960), Rotter (1971) Parsons (1964) Crosby et al .