Abstract:
این پژوهش با هدف بررسی موانع گسترش مشارکت بخش خصوصی در آموزش و پرورش ایران (موردکاوی مدارس غیرانتفاعی) از دیدگاه مدیران و صاحبنظران حوزهی اقتصاد آموزش انجام گرفت. نمونهی آماری عبارت بود از 284 نفر از مدیران مدارس غیر انتفاعی پسرانهی شهر تهران و 10 نفر از صاحبنظران اقتصاد آموزش دانشگاههای تهران که به ترتیب با استفاده از روش نمونهگیری چند مرحلهای و روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامهای مشتمل بر 62 گویه از عوامل موثر در عدم توسعهی مدارس غیر انتفاعی در دو بخش عوامل طرف تقاضا و طرف عرضه بود. برای تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از پرسشنامه از آزمونt تک نمونهای استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از این است که نگرش منفی و عدم اعتماد دولت به بخش خصوصی برای فراهمسازی آموزش، هدف تکبعدی از مشارکت، عدم انگیزهی بخش خصوصی برای حضور در بازار آموزشی و عدم پیشنگری امکانات و اقدامات تسهیل کنندهی حضور بخش خصوصی از مهمترین موانع گسترش مدارس غیر انتفاعی از دیدگاه مدیران و صاحبنظران بوده است.
Machine summary:
نتایج پژوهش حاکی از این است که نگرش منفی و عدم اعتماد دولت به بخش خصوصی برای فراهمسازی آموزش، هدف تکبعدی از مشارکت، عدم انگیزهی بخش خصوصی برای حضور در بازار آموزشی و عدم پیشنگری امکانات و اقدامات تسهیل کنندهی حضور بخش خصوصی از مهمترین موانع گسترش مدارس غیر انتفاعی از دیدگاه مدیران و صاحبنظران بوده است.
در همین راستا بررسی موانع گسترش مشارکت بخش خصوصی در آموزش و پرورش ایران در رابطه با مدارس غیر انتفاعی به عنوان مسألهی پژوهش حاضر از اهمیت بالایی برخوردار است.
جعفری (1388) نیز نشان داده - Patrinos - Larocque - European Commission - Rummery - Hudson & Hardy - Cameron & Lart - Powell & Glendinning است که عدم درک ضرورت خصوصیسازی از جمله موانع جدی بر سر راه مشارکت بخش خصوصی در آموزش میباشد.
برنامهی مشارکت باید به اندازهی کافی برای پاسخ به نیازهای متنوع - Downes - Davies & Hentschke - Gray - Wilson & Charlton - Peck, Gulliver, & Towell - Rose مشتریان (پاترینوس، 2010؛ لاروک، 2008) و در برابر نیازهای متغیر محیط اقتصادی و شرکا (داونز، 2006) انعطافپذیر باشد.
یافتههای تحقیق برای پاسخ به این سؤال که موانع موجود بر سر راه توسعهی کمی مدارس غیر انتفاعی از دیدگاه مدیران مدارس غیر انتفاعی و صاحبنظران اقتصاد آموزش و پرورش در ایران کدامند؟ از آزمون t تک نمونهای استفاده شده است.
Non-State Providers and Public-Private-Community Partnerships in Education.
Public/Private Partnerships in Education: insights from the field.
Best Practices of Public-Private Partnerships on Education And Skills Training In The Caribbean, Available At: European Commission (2003).
Making Partnerships Work: a Practical Guide for the Public, Private, Voluntary and Community Sectors.