Abstract:
هدف از پژوهش حاضر بررسی الگو و میزان استناد مقالات رشته کتابداری و اطلاع رسانی به سایر رشته ها طی ده ساله 73-82 بوده است . در این مطالعه سهم انواع محمل های اطلاعاتی مورد استناد به منابع تالیفی و ترجمه ای و مولفان پر استناد مورد بررسی قرار گرفته است . روش تحلیل استنادی جهت تحقق هدف پژوهش حاضر مورد استفاده قرار گرفته است . یافته ها نشان می دهد که میزان و الگوی پیوندهای فرا رشته ای طی دوره مطالعه یکسان نبوده و 27/7 درصد استنادات به منابع سایر رشته ها اختصاص داشت و بیشترین استناد مقالات تالیفی نشریات مورد بررسی به علوم کامپیوتر اختصاص یافته است . علوم تربیتی و جامعه شناسی به ترتیب دومین و سومین رشته های پر استناد بوده و بیشترین میزان پیوندهای فرا رشته ای کتابداری و اطلاع رسانی را دارا بوده است . در مجموع منابع تالیفی مورد استناد در مقایسه با منابع ترجمه ای از سهم بیشتری برخوردار بوده است .
Machine summary:
"یافتهها نشان میدهد که میزان و الگوی پیوندهای فرارشتهای طی دوره مورد مطالعه یکسان نبوده و 27/7 درصد استنادات به منابع سایر رشتهها اختصاص داشته و بیشترین استناد مقالات تألیفی نشریات مورد بررسی به علوم کامپیوتر اختصاص یافته است.
ازاینرو،مطالعه ارتباطات فرارشتهای کتابداری و اطلاعرسانی و بررسی گرایشات موضوعی این رشته در تحلیل نحوه و میزان تأثیرپذیری آن از تغییرات کلی شکل گرفته در علم و فرایند رشد و تکامل این رشته مفید بوده و میتواند زمینه نقد و بررسی عملکردهایش را در همکاری با سایر رشتهها و میزان و الگوی وامداری نسبت به سایر رشتهها را فراهم نماید؛و نیز نتایج حاصل از چنین بررسیهایی ممکن است در شکلدهی به طرحهایی نو برای آموزش،پژوهش و حل مسائل و معضلات رشد کتابداری و اطلاعرسانی رشد و حرکت به سوی پویاییاش مفید باشد.
داور پناه(1383)با استفاده از شیوه تحلیل استنادی چگونگی روابط میان رشتهای سیزده رشته علوم انسانی شامل:اقتصاد،بازرگانی،تاریخ،جغرافیا؛حسابداری، (1) ISA(Information Science Abstract) حقوق،روانشناسی،علوم اجتماعی،علوم تربیتی،علوم سیاسی؛فلسفه،کتابداری و اطلاعرسانی و مدیریت را بررسی کرده است تا میزان اتکای هر رشته به متون خود و متون سایر رشتهها مشخص گردد.
پیوند با رشته ارتباطات به عنوان پنجمین رشته پراستناد از محدوده سالهای 77 به بعد سیر صعودی یافته است، چه بسا مطرح شدن مسائل مربوط به فناوری ارتباطات و اطلاعات در سالهای اخیر به علوم کتابداری و اطلاعرسانی نیز کشیده شده و چالشهای جدیدی را پیش روی کتابداری و اطلاعرسانی قرار داده است که جهت رویارویی با آنها نیاز به منابع این حوزه افزایش یافته است."