Abstract:
این پژوهش با هدف شناسایی موانع تحقق اهداف برنامه درسی فرآیند محور علوم تجربی دورهی راهنمایی تحصیلی از دیدگاه معلمان انجام پذیرفته است. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی، جامعه آماری معلمان درس علوم تجربی دورهی راهنمایی تحصیلی شهرستان تبریز، و نمونه آماری با محاسبه فرمول کوکران به تعداد 140 نفر بوده است؛ و برای نمونهگیری از روش تصادفی خوشهای استفاده گردید. برای گردآوری دادهها از دو نوع پرسشنامهی محقق ساخته که بر اساس طیف لیکرت طراحی شده بودند استفاده شد که یک پرسشنامه برای گردآوری دادهها در خصوص موانع، و پرسشنامهی دیگر به نگرشسنجی اختصاص داشت. هر دو پرسشنامه از روایی و پایایی قابل قبولی برخوردار بودند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمارههای توصیفی و آزمون t تک متغیره استفاده گردید. نتایج تحلیل نشان داد: 1- معلمان عدم همخوانی درونی برنامه درسی و نیز عناصر روشهای تدریس و فعالیتهای یادگیری، زمان، و ارزشیابی را جزء موانع قوی برای تحقق اهداف درس علوم تجربی برشمردهاند. ضمن این که نتایج آزمون t تک نمونهای نیز تفاوت معنیداری را در مقایسه با میانگین فرضی نشان میدهد و همچنین عنصر امکانات و منابع یادگیری جزء موانع متوسط ارزیابی گردید. 2- معلمان نسبت به برنامه درسی فرآیند محور علوم تجربی نگرش منفی نداشتهاند و نمیتوان آن را به عنوان مانع تحقق اهداف آموزشی تلقی نمود.
Machine summary:
نتایج تحلیل نشان داد: 1- معلمان عدم همخوانی درونی برنامه درسی و نیز عناصر روشهای تدریس و فعالیتهای یادگیری، زمان، و ارزشیابی را جزء موانع قوی برای تحقق اهداف درس علوم تجربی برشمردهاند.
توزیع نمرات دیدگاههای معلمان در خصوص موانع مربوط به هر یک از عناصر برنامه درسی علوم تجربی، نتایج آزمون t تک متغیره و سطوح موانع عناصر و مؤلفهای مورد مطالعه توزیع نمرات و نتایج آزمون t تک متغیره سطوح موانع پایینترین نمره بالاترین نمره میانگین انحراف استاندارد مقدار t سطح معنیداری ضعیف متوسط قوی اهداف برنامه درسی 30 6/91 5/76 3/14 9/7 001/0 * محتوا و سازماندهی آن 32 94 81 6/14 0/11 001/0 * روشهای تدریس و فعالیتهای یادگیری 22 90 61/43 2/13 4/14 001/0 * زمان 20 70 7/34 1/12 1/10 001/0 * امکانات و منابع یادگیری 20 89 8/55 7/13 32/2 08/0 * ارزشیابی 21 88 4/45 8/14 1/8 001/0 * دادههای جدول شماره (1) نشان میدهند که از مؤلفهها و عناصر برنامه درسی علوم تجربی دورهی راهنمایی تحصیلی چندین مؤلفه یا عنصر از دیدگاه معلمان به عنوان مانع جدی و قوی برای تحقق اهداف محسوب میشوند.
سؤال 3- آیا نوع نگرش معلمان نسبت به برنامه درسی فرآیند محور علوم تجربی مانع تحقق اهداف آن محسوب میشود؟ نتایج تحلیل دادههای مربوط به این سؤال در جدول شماره (3) درج شده است.
تأکید بر ارزشیابی پایانی و اجرای امتحانات هماهنگ نیز مانع اصلی در تحقق اهداف برنامه درسی فرآیند محور علوم تجربی ذکر شده است.
Examining the Effect of Teachers Adaptions of a Middle School Science Inquiry- Oriented Curriculum Unit in Student Learning.
Problem-Based Learning in a Health Sciences Curriculum, London: Routledge.