Abstract:
هدف از انجام این پژوهش، دستیابی به تجارب معلمان شرکتکننده در گروههای درس پژوهی مدارس بود. این پژوهش به شیوه کیفی و با استفاده از روش نظریه داده بنیاد انجام شد. دادهها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری شدند و نمونهگیری هدفمند تا رسیدن به نقطه اشباع ادامه یافت. تحلیل نتایج نشان داد ازنظر معلمان شرکتکننده، درس پژوهی در سه حوزه دانش، مهارت و نگرش توانسته به توسعه حرفهای آنها کمک کند. دانش شامل: دانش محتوایی، دانش تدریس، و دانش درس پژوهشی؛ مهارت شامل: مهارتهای فکری، مهارت تدریس، و مهارت درس پژوهی؛ و نگرش شامل: تمایل به همکاری، تمایل به مذاکره، کسب رضایت درونی، و ایجاد انگیزه و علاقه بود. بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش، پیشنهاد میشود معلمان از درس پژوهی جهت توسعه حرفهای خود و حل مسائل فرایند یاددهی یادگیری استفاده کرده و در گروههای درس پژوهی مدارس، مشارکت فعال داشته باشند.
Machine summary:
کاستر 4 و همکاران (2005) صلاحیتهای حرفهای معلمان را به پنج دسته اصلی تقسیم کردهاند که عبارتاند از 1) دانش تخصصی شامل: داشتن اطلاعات لازم در زمینه دانش تخصصی، و توسعه و بهروز نگهداشتن آن؛ 2) ارتباطات شامل: برقراری ارتباط با دانشآموزان با داشتن پیشینه مختلف، هدایت انجام وظایف، تحلیل و روشنسازی دیدگاههای دانشآموزان؛ 3) سازماندهی شامل: تعیین سیستم عملکرد دانشآموزان، مدیریت زمان و تنظیم برنامه درسی مطابق اهداف سازمانی؛ 4) پداگوژی شامل: کمک به دانشآموزان و تعیین نیازهای یادگیری، تنظیم برنامه درسی بر اساس نیاز دانشآموزان مختلف، طراحی فعالیتهایی برای تسهیل یادگیری و رشد فراگیران، استفاده از فناوری اطلاعات در تدریس؛ 5) صلاحیت رفتاری شامل: داشتن رویکرد دموکراتیک، نگرش پیش کنشی، کنجکاوی در مورد تازهها، صداقت و درستی - Guskey - Buczynski & Hansen - Vaillant - Koster (به نقل از کریمی، 1387).
مطالعه برنامه درسی و تدوین اهداف: اهداف یادگیری و انتظارات مربوط به برنامه درسی - Darling-Hammond, Wei, Richardson, Andree, & Orphanos - lesson study - Lewis - Yoshida - Tsuchida - Self-critical reflection - Hurd تنظیم میشوند؛ 2.
به عقیده چوکسکی و فرناندز 8 (2004) درس پژوهی فرصتی مشترک - Matura - Fang, Lee, & Haron - Olson, White, & Sparrow - Perry - Fairbanks & LaGron - Dubin - Lim, & Saito - Chokski & Fernandez برای معلمان همه سطوح است تا از یکدیگر چیزهایی بیاموزند.