Abstract:
پژوهش حاضر با هدف برازش مدل ریاضی-ساختاری تجاریسازی دانش در دانشگاه پیامنور انجام شد. روش پژوهش، کمی و مبتنی بر همبستگی با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری است. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیهی اعضای هیئتعلمی و دانشجویان دکتری تخصصی دانشگاه پیامنور بود. در این پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای متناسب طی دو مرحله: مرحلهی مقدماتی (100 نفر شامل 79 هیئتعلمی و 21 دانشجوی دکتری) و مرحلهی اصلی (245 نفر شامل 194 هیئتعلمی و 51 دانشجوی دکتری) دادههای مورد نیاز گردآوری شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامهی 114 آیتمی پژوهشگر ساخته بود که هفت سازهی موجود در مدل پژوهش را اندازهگیری میکند. خصوصیات روانسنجی ابزار پژوهش با استفاده از رویکرد تحلیل عاملی تاییدی بر رویدادههای مرحلهی مقدماتی مورد بررسی و حمایت قرار گرفت. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها در مرحلهی اصلی نیز، ابتدا با استفاده از رویکرد غربالگری دادهها (شامل؛ نمودار جعبهای، آمارهی مهالانوبیس، آمارههای چولگی و کشیدگی تک و چندمتغیره، نمودار پراکنش)، وضعیت دادههای پرت یا دورافتاده و مفروضههای رویکرد آماری مدلسازی معادلات ساختاری مورد بررسی قرار گرفت. سپس، با استفاده از رویکرد آماری مذکور، نحوهی برازش مدل و روابط ریاضی-ساختاری بین سازههای موجود در آن، آزمون گردید. نتایج نشان داد که مدل برازش یافتهی اولیه نیاز به اصلاحاتی در قالب حذف 8 مسیر مستقیم معنادار نشده بین سازههای آن و همچنین اضافه نمودن مسیرهای همبستگی خطاهای واریانس بین نشانگرهای سازههای درونزای مدل دارد. بدین ترتیب، مدل اصلاحشده نهایی مورد برازش کامل قرار گرفت.
Machine summary:
- Romer - Grossman & Helpman - Aghion, Howitt, & Garcia-Penalosa - Mansfield & Lee - publicly funded - Ndonzuau, Pirnay, & Surlemont درگذشته، نقش و مسئولیت دانشگاهها در جامعه، آموزش و پژوهش بود.
وی معتقد است که دانشمندان میتوانند بهصورت بیرونی یا درونی با درجات مختلفی در پیگیری تجاریسازی دانش برانگیخته شوند بسته به اینکه آنها چگونه ارزشهای مرتبط با این پدیده را درونی - Von Hippel - Etzkowitz et all - Porter & Van Opstal - Webster & Healey - Huggins & Izushi - Lam میکنند.
وی در این پژوهش با استفاده از یک مدل مفهومی تحلیل مسیر، عوامل سهگانهی ادراک فرهنگ، ادراک محیط فیزیکی و ادراک موقعیت جغرافیایی را به عنوان متغیرهای اثرگذار بر روی موفقیت انتقال فناوری پیشنهاد و آزمون - Chen, Chang, & Hung - Rashed کردند.
حافظی، اکرامی، قورچیان و سرمدی (1394)، با استفاده از رویکرد نظریهی دادهبنیاد الگوی مفهومی تجاریسازی دانش را در نظام آموزش عالی از دور ایران با استفاده از مصاحبههای نیمهساختاریافته با نمونهی 29 نفری (شامل 19 هیئتعلمی و 10 دانشجوی دکتری تخصصی) که در شکل 1 نشان داده شده است طراحی و تدوین نمودند.
با عنایت به موارد فوق، پژوهش حاضر درصدد است تا با اقتباس از الگوی مفهومی نهایی استخراج شده در پژوهش حافظی، اکرامی، قورچیان و سرمدی (1394)، مدلی ریاضی-ساختاری از عوامل مؤثر بر پدیدهی تجاریسازی دانش را در دانشگاه پیامنور مورد بررسی و آزمون قرار دهد.
لذا نتیجهی مذکور یافتهی متناظر در مدل مفهومی حافظی، اکرامی، قورچیان و سرمدی (1394)، را حمایت و با یافتهی میگونپوری و کلانتری (1392) نیز همسو است.