Abstract:
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تهران دربارهی کارکردهای این رشته است. روش مورد استفاده در این مطالعه، نوعی روایت نگاری است. برای دستیابی به روایت دانشجویان، از ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته و فن تحلیل مضمون استفاده شد. مشارکت کنندگان از میان 11 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد و 6 نفر از دانشجویان دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تهران بودند. یافتههای به دست آمده از تحلیل دادهها نشان داد که کارکردهای اساسی این رشته، شامل دو نوع کارکرد اجتماعی (با فراوانی 80 گویه) و کارکرد فردی (با فراوانی 18 گویه)، میشود. از اساسیترین کارکردهای اجتماعی میتوان به «سیاستگذاریهای کلان نظام رسمی تعلیم و تربیت»، «ارائه معیار سنجش، نقادی و تحلیل در فضای تربیتی»، «الهامبخشی برای حل مسائل تربیتی» و «استنتاج دلالتهای تربیتی» اشاره کرد. «اندیشهورزی و انسجام بخشی فکری»، و «تغییر نگرش افراد و وسعت بخشی به نگاه آنها»، از جمله مهمترین کارکردهای فردی رشته فلسفه تعلیم و تربیت از نظر دانشجویان است. در صدر قرار گرفتن توجه به سیاستگذاریهای کلان برای نظام رسمی تربیت، نشان از نوعی سیاستزدگی در وضعیت موجود رشته دارد. همچنین کلیشههای محدود شغلی این رشته، نیاز به بازنگری در ماموریتها و برنامه درسی این رشته را باز مینمایاند. مقایسه این کارکردها با اهداف مصوب این رشته نشان میدهد که دانشجویان اهداف متنوعتری برای این رشته لحاظ میکنند و برخلاف اهداف مصوب، این رشته را در جایگاه تصمیمسازیهای کلان میبینند.
Machine summary:
com - Brown, Jones, LaRusso, & Aber - Pianta & Stuhlman - Meehan, Hughes, & Cavell - Social-Emotional Learning (SEL) - Zins & Elias - Devaney, O’Brien, Resnik, Keister, & Weissberg - Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning (CASEL) - Smith - The center for evidence-based practice: young children with challenging behavior - Benn, Akiva, Arel, & Roeser - emotional support - classroom organization - instructional support - Hamre - LoCasale-Crouch, Konold, Pianta, Howes, Burchinal, Bryant, & Barbarin - Selman - Raver, Jones, Li-Grining, Metzger, Champion, & Sardin - teacher burnout - perceived emotional ability - Maslach, Schaufeli, & Leiter - Brouwers & Tomic - Mayer & Salovey - Gohm & Clore - Schutte, Malouff, Simunek, Hollander, & McKenley - Flannery, Vazsonyi, Liau, Guo, Powell, Atha, & Embry - Peace Builders - Durlak, Weissberg, Dymnicki, Taylor, & Schellinger - Hoglund - Zhai - Classroom Assessment Scoring System (CLASS) - La paro - Mashburn & Downer - Early Childhood Environment Rating Scale-Revised - Early & Clifford - Maslach Burnout Inventory - Jackson - emotional exhaustion - depersonalization - personal accomplishment - Perceived Emotional Intelligence Scale - Teachers’ perceived emotional ability - Brackett - Reading, Writing, Respect, & Resolution - Morningside Center for Teaching Social Responsibility - Promoting Alternative Thinking Strategies (PATHS) - Responsive Classroom (RC) - Recognizing, Understanding, Labeling, Expressing, Regulating (RULER) - Reading, Writing, Respect, & Resolution (4Rs) - The Caring School Community (CSC) - The Second Step Program (SS) - MindUp (MU)