Abstract:
هدف از این پژوهش بررسی رابطه ی هوش معنوی و رهبری خدمتگزار در مدیران مدارس متوسطه شهر اصفهان می باشد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه مدیران دبیرستان های شهر اصفهان (118نفر) در سال تحصیلی 92-1391 بودند و نمونه پژوهش شامل 92 نفر از این افراد بوده که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای مرحله ای تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامه رهبری خدمتگزار لاب (1999) و پرسشنامه هوش معنوی کینگ (2007). نمره کلی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای هر کدام از پرسشنامه ها به ترتیب 97/0 و 87/0 به دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل یافته ها از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون t مستقل استفاده شد. یافته ها نشان دادکه بین هوش معنوی با نمره کلی رهبری خدمتگزار و کلیه مولفه های آن رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین مشاهده شدکه رابطه بین هوش معنوی و رهبری خدمتگزار در مدیران زن و مرد تفاوت معناداری ندارد.
The main object of this study was to survey the relation between spiritual intelligence and servant leadership of Isfahan high school's principals. The research method was descriptive with correlation type .the study population consisted of 118 principals in the high school year 2012-2013 of Isfahan city, whom 92 of them were randomly selected through stage cluster sampling .the research instruments included standardized questionnaires: servant leadership (Laub ,1999) and spiritual intelligence( King ,2000) questionnaires .in order to analyses data was used of Pearson correlation coefficient and T test .results showed that there was a significant and positive relation between servant leadership and all of the components of spiritual intelligence .There was no significant difference between male and female principals in related to relationship between servant leadership and spiritual intelligence components
Machine summary:
بررسي رابطه ي هوش معنوي و رهبري خدمتگزار در مديران مدارس متوسطه The relation between spiritual intelligence and servant leadership In high school’s principals ياسمين عابديني * Yasamin Abedini سعيد رجاييپور* Saeed Rajaeipour عليرضا سلام سدهي ** Alireza Salam Sadahi چکيده Abstract هدف از اين پژوهش بررسي رابطه ي هوش معنوي و رهبري The main object of this study was to surveyخدمتگزار در مديران مدارس متوسطه شهر اصفهان ميباشد.
اين در حالي است که نتايج برخي از تحقيقات نشان ميدهند که رابطه معنادار و مثبتي بين سبک رهبري مديران با هوش معنوي آنان وجود دارد (براي مثال يعقوبي و همکاران ،١٣٨٧؛ هوارد و وايت ،٢٠٠٩؛ آيرانکي،٢٠١١).
نتايج تحقيق محمدي، حضرتي و جعفري (١٣٩٢) حاکي از وجود رابطه معنادار بين محيط هاي کاري معنويت مدار و سبک رهبري خدمتگزار در کارکنان ، 35 سرپرستان و مديران مياني دانشکده هاي دانشگاه تهران است .
بر اين اساس ، اين تحقيق در نظر دارد فرضيه هاي زير را مورد بررسي قرار دهد: - بين نمره کلي مديران در مقياس رهبري خدمتگزار و هوش معنوي آنان رابطه وجود دارد.
اين پژوهش با هدف اصلي بررسي رابطه بين مولفه هاي رهبري خدمتگزار و هوش معنوي مديران مدارس متوسطه انجام گرفت .
39 نتايج حاصل از تحليل داده هاي اين پژوهش نشان داد که ، رابطه معنادار مثبتي بين مولفه هاي رهبري خدمتگزار با هوش معنوي مديران وجود دارد.
نتايج تحقيق اين پژوهشگران نيز حاکي از وجود رابطه معنادار بين هوش معنوي مديران و سبک رهبري خدمتگزار در آنان است .