Abstract:
هدف از مطالعهی حاضر بررسی تاثیر برنامهی آموزش ژیمناستیک به عنوان یک فعالیتحرکتی بر چرخشذهنی به عنوان یک فاکتورشناختی است. تحقیق حاضر با درنظرگرفتن گروهآزمایش با تمرین آموزش ژیمناستیک، از بین دانشجویان رشتهی تربیتبدنی، و گروهکنترل بدون تمرین و آموزش، از بین دانشجویان دیگررشتههای علومانسانی، هرگروه 40 نفر (20نفر پسر و 20 نفر دختر) انجام شد. ابتدا از هردوگروه آزمون چرخشذهنی پترز و همکاران (1995) گرفته شد و پس از آن گروهآزمایش، 9 هفته به برنامهی آموزش حرکات پایه و ابتدایی ژیمناستیک پرداختند. پس از اتمام جلسات آموزش، مجددا پسآزمون از هر دو گروه گرفته شد. برای بررسی تفاوت در نمرات پیش و پس آزمون در دوگروه، از تحلیل کواریانس یکراهه (ANCOVA) و برای بررسی تفاوت چرخشذهنی بین دوگروهو دختران و پسران در نمرات پیش آزمون، از آزمون t استفاده شد. یافتهها، تفاوت معنادار در نمرات پسآزمون نسبت به پیشآزمون و تنها برای گروه آزمایش را نشان داد. تفاوت بین نمرات دانشجویان رشتهی تربیتبدنی و دانشجویان دیگررشتههای علومانسانی، به نفع دانشجویان تربیت بدنی معنادار بود. همچنین بین نمرات پسران و دختران در چرخشذهنی، تفاوت معناداری به نفع پسران مشاهده شد. مطالعهی حاضر حاکی از تاثیر برنامهی آموزش ژیمناستیک بر توانایی چرخشذهنی بود، که تاثیرات برنامهی مداخلهی حرکتی بر تواناییهای فضایی و شناختی را نشان میدهد.
The aim of this study was to investigate the effects of gymnastics training, as a motor activity, on the mental
rotation. This Study was carried out considering an experimental group, students of physical education
practicing gymnastics training, and a control group, students of the other majors of the faculty of humanities; in
each group there were 40 students, 20 males and 20 females. First, the two groups took the mental rotation test
of Peters et al (1995), and then the experimental group has undergone gymnastics training for 9 weeks. After the
training sessions, both groups were tested again. To examine the differences in pre-test and post-test scores of
the two groups, one way analysis of covariance was used, and to examine the differences of mental rotation
between the two groups in pre-test scores, T test was used. The findings showed significant difference in the
scores of the post- test compared to those of the pre-test, and it was shown in the experimental group. The
difference between the scores of the students of physical education and the scores of the students of other majors
of the faculty of humanities was significant to the benefit of the students of physical education. Furthermore,
between the scores of the girls and boys in the mental rotation, significant difference was observed to the benefit
of boys. In the present study, the effect of the gymnastics training program on the ability of mental rotation was
concluded and this conclusion showed the effects of the program of motor intervention on the spatial and
cognitive abilities.