Abstract:
پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر بر رفتار شهروندی (مدنی) در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر میباشد. برای تبیین نظری رفتار شهروندی از دیدگاه جامعهشناسی کنش متقابل نمادین، دیدگاه لیبرالی، دیدگاه جمهوریخواهی، دیدگاه جامعهشناسی نظم و ... استفاده شد. متغییرهای تاثیرگذار بر رفتار شهروندی دانشجویان، جنس، پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی، دوستان و همسالان، عضویت گروهی، رسانههای داخلی و خارجی و سرمایهی فرهنگی در نظر گرفته شد. روش تحقیق، روش پیمایشی با استفاده از تکنیک پرسشنامه با رجوع به پاسخگویان بصورت حضوری تکمیل گردید؛ جامعهی آماری دانشجویان دانشگاه آزاد شوشتر میباشد بود که بصورت تصادفی طبقهای نسبی انتخاب شدند. پس از جمعآوری دادهها با استفاد از نرمافزار SSPS به تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی پرداخته شده که همهی فرضیات تحقیق در این سطح تایید گردیده است اما در معادلهی رگرسیون سه متغیر سرمایهی فرهنگی، پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی و رسانههای گروهی باقیماندهاند که 55/0=2R میباشد و حدودا 55 درصد وایانس متغیر وابسته توسط این سه متغیر تبیین گردیده است و نزدیک به نیمی باقیمانده است که بررسیهای بعدی را طلب میکند؛ نتیجه نشان داده، به میزانی که دانشجویان به سرمایههای فرهنگی دسترسی داشته باشند و پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی بالا داشته باشند و از رسانههای گروهی برخوردار باشند بیشتر گرایش به رفتارهای شهروندی (مدنی) دارند.
Machine summary:
پس از جمعآوری دادهها با استفاد از نرمافزار SSPS به تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی پرداخته شده که همهي فرضیات تحقیق در این سطح تأیید گردیده است اما در معادلهي رگرسيون سه متغیر سرمایهي فرهنگی، پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی و رسانههای گروهی باقیماندهاند که 55/0=2R میباشد و حدوداً 55 درصد وایانس متغیر وابسته توسط این سه متغیر تبیین گرديده است و نزدیک به نیمی باقیمانده است که بررسیهای بعدی را طلب میکند؛ نتیجه نشان داده، به میزانی که دانشجویان به سرمایههای فرهنگی دسترسی داشته باشند و پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی بالا داشته باشند و از رسانههای گروهی برخوردار باشند بیشتر گرایش به رفتارهای شهروندی (مدنی) دارند.
شهروندی از ویژگیهای بارز دموکراتیک و باز میباشد، در جوامع بسته این مفهوم معنای چندانی ندارد چرا که افراد اساساً در جوامع اقتدارگرا موجوداتی مکلف هستند و از حق و حقوق فردی برخوردار نیستند اما آزادی و قانونمداری دوران تجدد زمینه را برای پیدایش شهروندان صاحب حقوق و در عین حال مسئول فراهم آورد؛ شهروند فردی انتقادپذیر، منضبط، قانونگرا، مشارکتجو، متمایل به انجام کارهای گروهی، دیگرخواه، مسئولیتپذیر، صلحجو، سازشطلب و فعال در نظر گرفته شده است.
نتایج تبیینی با توجه به نتایج حاصل از تحقیق رابطهي بین سرمایهي فرهنگی و گرایش به رفتار شهروندی در این سطح از تحلیل تأیید شده است و آزمونهای آماری با احتمال بیشتر از 95 درصد این رابطه را نشان میدهد یعنی هر چه دانشجویان دسترسی بیشتری به عناصر فرهنگی داشته باشند تمایل بیشتری برای انجام رفتارهای مدنی (شهروندی) دارند.