Abstract:
بررسی علل و ماهیت تفاوت عملکرد دانشآموزان دختر و پسر در یادگیری ریاضیات مورد توجه محققین زیادی در تعلیم وتربیت بوده است اما اغلب آنها ریاضی را به عنوان یک سازه کلی بررسی نمودهاند. در این پژوهش از قابلیتهای مدلهای CDM به منظور بررسی دقیق و جزیی تفاوت در مهارتهای زیربنایی ریاضیات استفاده شده است. سنجش تشخیصی شناختی بر اساس 8 صفت اصلی، شامل 32 سوال بر روی نمونهای به حجم 509 دانشآموز که بر اساس روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای از بین دانشآموزان شهر تهران انتخاب شده بودند، اجرا گردید. مدل غیر جبرانی DINA تفاوتی در پارامترهای حدس، لغزش، IDI و RMSEA در میان دو گروه نشان داد. همچنین دانشآموزان پسر و دختر در متوسط تسلط به مهارتهای ریاضی نیز عملکرد یکسانی داشتند، اما دانشآموزان دختر در مهارت تسلط به مفاهیم ریاضیاتی به صورت معناداری (در سطح آلفا 01/0) تسلط بیشتری نسبت به پسران داشتند و دانشآموزان پسر در مهارتهای عملیات میانه ریاضیات و کاربرد آموختهها در مسائل دنیای واقعی برتری معناداری (در سطح آلفا 05/0) نسبت به دختران نشان دادهاند.
Machine summary:
مدلهای تشخیصی شناختی، ریاضیات پایه اول دبیرستان، مدل DINA، دانشآموزان دختر و پسر مقدمه بررسی تفاوت ساختار، تواناییها و عملکرد شناختی در دختران و پسران در علوم مختلف به ویژه در زمینه ریاضیات همواره یکی از موارد مورد توجه و علاقه روانشناسان تربیتی و متخصصین آموزشی بوده و پژوهشهای بسیاری دراین زمینه انجام شده است.
هاید و همکاران (1990) به این نتیجه رسیدهاند که تفاوتی میان عملکرد - Zhu - Scholastic Assessment Test- Mathematics - Gallagher - Delisi - Hyde, Fennema, & Lamon - Royer, Tronsky, Chan, Jackson, & Marchant - Willingham & Cole - Maccoby & Jacklin - Halper - Voyer, Voyer, & Bryden دختران و پسران وجود ندارد و اگر هم باشد بسیار ناچیز است.
در سالهای - Caplan اخیر با افزایش آشنایی و علاقمندی به مدلهای تشخیصی شناختی 1 (CDMs) در حوزههای تشخیصی شناختی در حوزههای روانشناسی تربیتی و سنجش واندازهگیری، ازاین مدلها به منظور شناسایی تفاوتهای شناختی و عملکردی در گروههای مختلف بر اساس تفاوت در احتمال تسلط به مهارتهای شناختی چندگانه مورد نیاز برای عملکرد موفق در آزمونها استفاده شده است.
ابزاری که به منظور ارزیابی این مدل طراحی شده است، یک آزمون چند گزینهای شامل - De la Torre & Douglas - Junker & Sijtsma - cognitive diagnostic assessment 32 سؤال است به نحوی که هر صفت از مدل توسط چهار سؤال چهار گزینهای سنجیده میشود.
همچنین آزمودنیهای دختر و پسر در متوسط پارامترهای حدس و لغزش نیز شرایط - package - Ravand, Barati, & Widhiarso جدول 2.