Abstract:
این پژوهش به منظور مطالعه اثربخشی روش درس پژوهی بر خودکارآمدی تصوری معلمان انجام گرفته است. درس پژوهی روشی نوین و برخاسته از آموزش و پرورش ژاپن است که شامل طراحی، تدریس، مشاهده، ارزشیابی و بازنگری مشارکتی گروهی از معلمان در کلاس درس میشود. خودکارآمدی تصوری یکی از مولفههای مهم نظریه بندوراست. این تحقیق به شیوه پیش آزمون– پس آزمون با گروه کنترل انجام گرفت. جامعه آماری شامل معلمان کلاس سوم مدارس ابتدایی پسرانه نواحی چهارگانه شهرستان قم بود و نمونه شامل 24 معلم از 8 مدرسه میشد که به طور تصادفی ساده انتخاب و در گروههای آزمایشی (12 نفر) و کنترل (12 نفر) جایگزین شدند. ابزار جمعآوری دادهها فرم بلند مقیاس احساس کارآمدی معلمان تشانن– موران و هوی بود. پس از اجرای پیش آزمون و برگزاری پنج جلسه آموزش برای گروه آزمایشی و یک جلسه هماهنگی برای گروه کنترل، درس پژوهی به مدت 12 هفته و در 12 موضوع درسی ریاضی در گروه آزمایشی اجرا و در نهایت پس آزمون اجرا و نمرات اختلاف با استفاده از آزمون تجزیه و تحلیل واریانس تحلیل شد. نتایج نشان داد که درس پژوهی موجب تقویت خودکارآمدی تصوری معلمان در عوامل مدیریت کلاس درس، فعال کردن دانشآموزان و استفاده از راهبردهای آموزشی میشود.
Machine summary:
علاوه بر پیشرفت تحصیلی، متغیرهای دیگری نیز به نحوی با خودکارآمدی تصوری معلمان ارتباط داشته و تحت تأثیر آن قرار دارند از جمله برنامهریزی و سازماندهی (آلیندر 6 ، 1994)؛ اشتیاق بیشتر به تدریس (ایوانز، تریبل 7 ، 1986؛ ترنتام، سیلورن و بروگدان 8 ، 1985)، تعهد حرفهای و تداوم آن (کولادارسی 9 ، 1992؛ بورلی، هال، ویلیم و براک مایر 10 ،1991؛ گلیکمن و تاماشیرو 11 ،1982)، کار بیشتر با دانشآموزان ساعی (گیبسون و دمبو 12 ، 1984)، انتفاد کمتر از اشتباهات دانشآموزان (اشتون و وب، 1986)، انتقادپذیری، انعطافپذیری، و نوآوری در شیوههای تدریس (گاسکی 13 ، 1988؛ استین و ونگ 14 ، 1988؛ میلنر و وولفولک 15 ، 2003؛ آلیندر، 1994؛ وولفولک هوی و دیویس 16 ، 2005)، انگیزش دانشآموزان (یوشر و - Anderson, Greene, & Loewen - Chambers & Hardy - Good & Brophy - Kaufman & Sawyer - Guo, Piasta, Justice, & Kaderavek - Allinder - Evans & Tribble - Trentham, Silvern, & Brogdon - Coladarci - Burley, Hall, Villeme, & Brockmeier - Glickman & Tamashiro -Gibson & Dembo - Gaskey - Stin & Wang - Milner & Woolfolk - Woolfolk Hoy & Daivis پاجارس 1 ، 2009؛ میگلی، فلدلاف و اکلز 2 ، 1989)، گرایش به استفاده از راهبردهای دانشآموز محور (زرنیکا 3 ، 1990 به نقل از کاکیروگلو 4 )، رضایت شغلی (ویتلی 5 ، 2005؛ لابون 6 ، 2004)، کاهش کارگریزی، غیبت از کار و فرسودگی شغلی (راس، 1998).