Abstract:
کمک طلبی تحصیلی یکی از راهبردهای مهم خودتنظیمی است که در فرایند یادگیری دانشآموزان نقش به سزایی دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین متغیرهای انگیزشی، شناختی و شخصیتی با کمکطلبی و اجتناب از کمکطلبی تحصیلی در درس ریاضی بود. برای دستیابی به این هدف 557 دانشآموز پایههای اول تا چهارم مدارس متوسطه شهر بوشهر به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای در پژوهش شرکت کردند و پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت و پرسشنامه انگیزشی شناختی زوشو و بارنت را تکمیل نمودند. از میان متغیرهای بررسی شده، عوامل فراشناخت، اهداف عملکرد- گرایشی، ارزش تکلیف، سازماندهی، نیاز به شناخت و ویژگی شخصیتی وظیفهشناسی بهترین پیشبینی کننده کمکطلبی تحصیلی بودند و عوامل آموختن سریع، مرور، ویژگی شخصیتی روان رنجوری، تعلل ورزی، ارزش تکلیف و فراشناخت بهترین پیشبینی کننده اجتناب از کمکطلبی بودند. بر طبق نتایج، عوامل انگیزشی، شناختی و شخصیتی بر رفتار کمکطلبی تحصیلی نقش دارند. در پایان نتایج تحقیق بر اساس نظریههای هدفگرایی، شخصیت و فراشناخت مورد بحث قرار گرفتهاند.
Machine summary:
بخشهای مختلف پرسشنامه و ضرایب آلفای حاصل از تحقیق زوشو و بارنت به قرار زیر است: انتظار برای موفقیت با 4 ماده و ضریب آلفای 86/0، ارزش-تکلیف با 3 ماده و ضریب آلفای 78/0، سازماندهی با 3 ماده و ضریب آلفای 74/0، مرور با 3 ماده و ضریب آلفای 73/0، خودنظمدهی فراشناختی با 7 ماده و ضریب آلفای 71/0، گرایش به کمکطلبی با 4 ماده و ضریب آلفای 74/0، اجتناب از کمکطلبی با 5 ماده و ضریب آلفای 79/0، اهداف تسلطی با 3 ماده و ضریب آلفای 73/0، اهداف عملکردی-گرایشی با 3 ماده و ضریب آلفای 67/0، اهداف عملکردی-اجتنابی با 3 ماده و ضریب آلفای 71/0، نیاز به شناخت با 6 ماده و ضریب آلفای 70/0، یادگیری سریع با 3 ماده و ضریب آلفای 61/0 و تعللورزی تحصیلی با 3 ماده و ضریب آلفای 77/0.
در مطالعه حاضر پایایی این مقیاس به روش ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد که نتایج به این صورت است: انتظار برای موفقیت 85/0، ارزش تکلیف 72/0، سازماندهی 73/0، مرور 61/0، فراشناخت 77/0، گرایش به کمکطلبی 72/0، اجتناب از کمک 76/0، اهداف تبحری 56/0، اهداف عملکرد گرایشی 55/0، اهداف عملکرد اجتنابی 71/0، نیاز به شناخت 55/0، یادگیری سریع 36/0 و تعللورزی 72/0.
The role of self- theories of intelligence and self- efficacy in adaptive help seeking by college students.
Encourage students to seek academic help: The role of the educational therapist.
Help seeking, self- efficacy, and writing performance among college students.