Abstract:
واکاوی مفهوم «شک»، که در تقابل با «یقین» قد علم کرده، در سامانه فکری دو اندیشمند شرق و غرب، محمد غزالی و رنه دکارت، ضروری می نماید. این گفتار در ابتدا به تنقیح و تحدید حدود شک دست زده؛ سپس، گونه شناسی و تلقی هر یک از این دو عالم نسبت به شک را بررسی کرده؛ و در نهایت، به مقابله آن مفهوم و ترسیم چگونگی گذار غزالی و دکارت از گردنه صعب العبور شک پرداخته است. این جستار بر آن است تا نشان دهدکه اولا: خط سیر شک غزالی از شک استدلالی به شک روانی- مزاجی تغییر مسیر داده، ولی دکارت در همان شک استدلالی متوقف شده است؛ و ثانیا: قلمرو شک غزالی، از آنجا که علاوه بر سپهر فلسفه به سپهر شک عقیدتی- دینی نیز کشیده شده است، بسی فراخ تر از شک صرفا فیلسوفانه دکارت است.
Conceptual analysis of “Doubt”، which is considered as the contrast of the certitude، is essential in the philosophical system of two thinkers of East and West: Abū Hāmid Muhammad ibn Muhammad al-Ghazālī and René Descartes. First of all، this article tries to determine the limitation of the realm of doubt، then studies the typology of doubt in these two thinkers’ views، and their attitude toward doubt، and finally، it will be discussed how they have confronted with the problem of doubt.
This article also tries to demonstrate that: 1. Since al-Ghazali’s doubt is expanded from a philosophical doubt to religious doubt، the realm of al-Ghazali’s doubt is wider than Descartes’. 2. Al-Ghazali commences with this philosophical doubt but he shifts his way to the psychological doubt، but Descartes stays in a philosophical and theoretical doubt.