Abstract:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش مهارت ارتباطی به شیوه گروهی برسلامت روان و ابراز وجود نوجوانان دختر تحت سرپرستی کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان ماهشهر بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه نوجوانان دختر تحت سرپرستی کمیته امداد تشکیل میدادند. نمونه این پژوهش مشتمل بر 30 نوجوان دختر از جامعه مذکور (تعداد 30 نفر که در ابراز وجود و سلامت روان یک انحراف استاندارد پایینتر از میانگین گرفتند) میباشد که برای انتخاب آنها از روش نمونهگیری تصادفی استفاده شد؛ 15 نفر به گروه آزمایش و15 نفر به گروه گواه گمارده شدند. گروه آزمایش در 8 جلسه بهصورت گروهی تحت آموزش مهارت ارتباطی قرار گرفتند. اما گروه گواه مداخلهای دریافت نکردند. در این پژوهش بهمنظور اندازهگیری متغییرهای مورد نظر از پرسشنامه سلامت روان GHQ-28 و پرسشنامه ابراز وجود برای جوانان ASA، استفاده و برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار و غیره) و آمار استنباطی (کوواریانس چندمتغیری و موارد دیگر) با استفاده از نرمافزار کامپیوتری SPSS بهرهگیری شد (سطح معنی داری برابر با 05/0 درنظر گرفته شد). نتایج تحلیل فرضیهها نشان داد که آموزش مهارت ارتباطی به شیوه گروهی باعث افزایش سلامت روان و ابراز وجود نوجوانان خانوادههای تک سرپرست کمیته امداد امام خمینی (ره) شد. استفاده از برنامههای مهارت آموزشی میتواند این توانایی را در نوجوانان دختر افزایش دهد که در محیطهای اجتماعی بازخورد مثبتی دریافت کنند و از روبهرو شدن آنها با بازخوردهای منفی جلوگیری میکند و برقراری روابط بین فردی را برای آنها تسهیل مینماید
Machine summary:
نمونه این پژوهش مشتمل بر 30 نوجوان دختر از جامعه مذکور (تعداد 30 نفر که در ابراز وجود و سلامت روان یک انحراف استاندارد پایینتر از میانگین گرفتند) میباشد که برای انتخاب آنها از روش نمونهگیری تصادفی استفاده شد؛ 15 نفر به گروه آزمایش و15 نفر به گروه گواه گمارده شدند.
نتایج تحلیل فرضیهها نشان داد که آموزش مهارت ارتباطی به شیوه گروهی باعث افزایش سلامت روان و ابراز وجود نوجوانان خانوادههای تک سرپرست کمیته امداد امام خمینی (ره) شد.
ابراز وجود میتواند اطلاعات، باورها و رفتارهای عزتنفس، خودکارآمدی، سلامت عمومی و جرأتورزی افراد را بهبود بخشد، بهطوریکه آنها بتوانند دیدگاه خود را تغییر دهند و روابط بین فردی ایجاد نمایند (وستون و ونت 5 ، Margie & Dicson Williams & Zadiro Lin Alberti & Emmons Weston & Went 1999 و لاندازابال 1 ، 2001).
درنهایت، هدف از این پژوهش بررسی تأثیر آموزش مهارتهای ارتباطی به شیوه گروهی بر سلامت روان شامل ابعاد اختلالات روانتنی، اختلال در روابط اجتماعی، اضطراب، و افسردگی، و نیز ابراز وجود فرزندان خانوادههای تک سرپرست است.
به عبارت دیگر، آموزش مهارتهای ارتباطی بر روی سلامت روان و ابراز وجود دختران نوجوان مؤثر واقع شده است.
کسانی که دارای ابراز وجود کمتری در تعاملات خود با سایرین هستند به استرس و نگرانیهای بیشتری دچار میشوند که خود، زمینه افسردگی را برای افراد ایجاد Albert, Kapp, & Grornewald Ji-Min-seo, Sukhee, Eun-Kyung, & Chul-Kweon Cartledge & Milburn میکند.
در تحقیقات متعدد این نتیجه حاصل شده است که آموزش ابراز وجود و مهارت ارتباطی باعث کاهش فشارهای روانی و افسردگی میشود (رنجبرکهن و سجادینژاد، 1389).