Abstract:
یکـی از جنبـه هـای قرآنـی و درونمایـه هـای غالـب در منظومـه هـای سـفر طـاهره صـفارزاده، فرجــامشناســی اســت . فرجــامشناســی ، بــه عنــوان بخــشی از مطالعــات انــسانشناســی در علــوم انـسانی و بـه عنـوان یـک اصـل اسـلامی (معـاد شناسـی ) در علـوم اسـلامی ، همـواره مـورد توجـه پژوهــشگران بــوده اســت . وجــود رابطــة بــین غربــت آگــاهی ، بــه عنــوان یــک مفهــوم عرفــانی و شــهادت، بــه عنــوان یــک شــاخص مقــاومتی و نیــز اثبــات ایــن رابطــه ، مــسئلة اصــلی در ایــن پــژوهش اســت ، کــه در مطالعــات ادبیــات پایــداری کمتــر بــه آن پرداختــه شــده اســت ؛ از آنجــا کـه در پیونـد شـهادت و ایـدئولوژی اسـلامی ، اندیـشه هـای عرفـان اسـلامی نقـشی بـه سـزا دارد؛ بنـابراین پــرداختن بــه روابــط شــاخص هــای مقــاومتی و عرفــانی ، ضــروری مــی نمایــد. در ایــن جــستار، پیونــد فرجــامشناســی ، بــا نظریــة غربــت غربــی و قربــت شــرقی کــه در حکمــت اشــراقی تولــد و کمــال یافتــه و نیــز پیونــد مولفــة مقــاومتی شــهادت بــا قطــب هــای مختلــف فرجــامشناســی از جملــه : فرجــامشناســی در ســاختار کلــی اثــر، بهــره گیــری از آمــوزههــای دینــی ، اســتفاده از رمزهــای عــالم مــاده و پنــدآموزی از بنیانهـای اجتمـاعی مقاومـت ، مـورد بررسـی قـرار گرفتـه و ایـن نتیجـه بـه دسـت آمـده اسـت کـه مفهـوم شـهادت در رابطـه ای دو سـویه بـا فرجـام بـاوری و غربـت آگـاهی ، در شـکل گیـری اندیـشة شـعری بـانو طـاهره صـفارزاده تـاثیر بـه سـزایی داشـته اسـت ؛ همچنـین عـشق بـه شـهادت، یکـی از مهـم تـرین عناصـر متنــی در طــرح فرجــام شــناخت منظومــة ســفر بیــداران اســت کــه بــا الگــوی شــهادت در عاشــورا؛ بــه عنوان یک واقعة غربت آگاهانه ، رابطة عمیقی دارد.
Machine summary:
در ایــن جــستار، پیونــد فرجــامشناســی ، بــا نظریــة غربــت غربــی و قربــت شــرقی کــه در حکمــت اشــراقی تولــد و کمــال یافتــه و نیــز پیونــد مؤلفــة مقــاومتی شــهادت بــا قطــب هــای مختلــف فرجــامشناســی از جملــه : فرجــامشناســی در ســاختار کلــی اثــر، بهــره گیــری از آمــوزههــای دینــی ، اســتفاده از رمزهــای عــالم مــاده و پنــدآموزی از بنیانهـای اجتمـاعی مقاومـت ، مـورد بررسـی قـرار گرفتـه و ایـن نتیجـه بـه دسـت آمـده اسـت کـه مفهـوم شـهادت در رابطـه ای دو سـویه بـا فرجـام بـاوری و غربـت آگـاهی ، در شـکل گیـری اندیـشة شـعری بـانو طـاهره صـفارزاده تـأثیر بـه سـزایی داشـته اسـت ؛ همچنـین عـشق بـه شـهادت، یکـی از مهـم تـرین عناصـر متنــی در طــرح فرجــام شــناخت منظومــة ســفر بیــداران اســت کــه بــا الگــوی شــهادت در عاشــورا؛ بــه عنوان یک واقعة غربت آگاهانه ، رابطة عمیقی دارد.
دایـرة وسـیع مـرگ آگـاهی ، مفهـوم شـهادت را دربرمـی گیـرد و ایـن بـاور را کـه ارزش وجود آدمـی فراتـر و بـالاتر از ایـن جهـان مـادی اسـت ، بـه عنـوان یـک الـزام عملکـردی و یک محـرک فکـری در برابـر سـتم تقویـت مـی نمایـد و سـبب مـی شـود جهـان در نگـاه او سرای اندوه و غم باشد و انسان را به جستجوی حیات برتر وادارد: و نهــر غــم در مــن جــاری خواهــد بــود/ نهــر عــسل کجاســت / نهــر شــیر / نهــر زلال آب ( صــفارزاده: ٤٥ ) ایــن نگــاه در عرفــان اســلامی و در آثــار عرفــانی فارســی بــه کثــرت وجــود دارد؛ بــه طــور کلــی مفهــوم شــهادت، بــا غربــت آگــاهی در عرفــان و فرجام باوری در دین ، رابطه ای دو سویه دارد: فرجام باوری شهادت غربت آگاهی ٢-٤-٣- جلـوههـای قرآنـی در بیـان فرجـامشناسـانة مـسئلة شـهادت: منظومـة سـفر بیــداران در آغــاز، مــسافر را در راه خــاک و در راه خــون و در مــسیر شــهادت مــی بینــد.