Abstract:
یکی از شاخص های عمدة توسـعه سیاسـی و اجتمـاعی، مـشارکت سیاسـی است . معلمان که بخش مهمی از سرمایه های انسانی هر جامعـه ای هـستند بـا مشارکت سیاسی خود میتوانند نقش تعیین کنندهای در جامعه پذیری سیاسـی داشته باشند. هدف از این بررسی، رابطه رفـاه اجتمـاعی بـا میـزان مـشارکت سیاسـی معلمـان اسـت . در ایـن مطالعـه ، براسـاس نظریـات و تئـوریهـای جامعه شناسـی، یکـی از عوامـل تاثیرگـذار بـر مـشارکت سیاسـی، احـساس برخورداری از رفاه اجتماعی در بین مردم اسـت . روش پـژوهش پیمایـشی و جامعه آماری آن همه معلمان شهر مریوان در سال تحـصیلی ٩١ــ٩٢ اسـت . حجم نمونه ٣٠٠ نفر بوده که به روش نمونه گیـری تـصادفی طبقـه ای انجـام شده است . نتایج نشان میدهد که میزان مشارکت سیاسی در بـین ٦٠ درصـد از پاسخگویان در حد پایین در مقابل در بـین ٦ درصـد در سـطح بـالا و در نهایت در بین ٣٤ درصد از پاسخگویان در سـطح متوسـطی اسـت ؛ امـا رفـاه اجتماعی در بین پاسخگویان بدین ترتیب اسـت : در بـین ٤٥ درصـد در حـد پـایین ، ١٣ درصـد بـالا و ٤٢ درصـد در سـطح متوسـطی اسـت . یافتـه هـای پژوهش نشان میدهند که متغیرهای شـادکامی، تـامین ، نیازهـا، مقایـسه هـای نسبی و تحصیلات دارای تاثیر مثبت (مستقیم ) بر میزان مشارکت سیاسـی در بین معلمان هستند و متغیر ترجیحات با ضریب (٠/٣٤-) دارای تاثیر کاهنـده بر میزان مشارکت سیاسی اسـت ؛ امـا رابطـه بـین متغیرهـای «سـن ، جـنس ، وضـعیت تاهـل » یـا مـشارکت سیاسـی معنـادار نبـود. تحلیـل رگرسـیون چندمتغیره نشان داد کـه پـنج متغیـر (شـادکامی، تـامین ، نیازهـا، ترجیحـات ، مقایسه های نسبی) در مجموع ٣٩ درصد از تغییرات متغیر وابـسته (مـشارکت سیاسی) را تبیین کردند. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد کـه در کـل رفـاه اجتماعی تاثیری مستقیم و معنادار بر مشارکت سیاسی دارد.
Job satisfaction of faculty members has a considerable role in the output، productivity and performance of universities and research centers، and neglecting it has unfavorable impacts on the educational and research systems of the country. This research was accomplished in order to pave the way for informing the policy-makers، planners and higher education leadership about job satisfaction of faculty members in order to strengthen and amend the rules، programs and decisions made. In this research، in order to identify the grounds and factors affecting job satisfaction of faculty members in Iran، the systematic technique review was employed to get a coherent conclusion about the results of research carried out in this field. The statistical population of the research includes 54 published articles about Job satisfaction of faculty members (including public universities affiliated to the Ministry of Science، Research and Technology and the Ministry of Health and Medical Education and also some branches of Islamic Azad University). The results of this research show that improving the quality of education and research at universities and research centers was among the factors highlighted by faculty members and also pointed to in most of the research studies. Moreover، income، providing the requirements for promotion، having academic freedom and independence in managing the university، participation in decision-making، providing welfare services and facilities and increasing the social status were among other key factors in providing and preserving job satisfaction of faculty members. The results of the study indicate a moderate satisfaction on the part of faculty members in Iran.
Machine summary:
"یافته های تبیینی جدول ٦- رابطۀ بین متغیرهای مستقل با میزان مشارکت سیاسی متغیر فراوانی ضریب پیرسون r سطح معناداری شادکامی 300 0/305 0/000 تأمین 300 0/334 0/000 نیازها 300 0/430 0/000 ترجیحات 300 0/237 0/000 مقایسه های نسبی 300 0/343 0/000 رفاه اجتماعی 300 0/495 0/000 مطابق دادههای جدول ٦ میان متغیرهـای مـستقل (مؤلفـه هـای رفـاه اجتمـاعی) و مشارکت سیاسی رابطه وجود دارد.
گیدنز که بر منابع و قوانین در اختیار کنشگران در کنش متقابل تأکید میکنـد؛ منـابع را امکانات مادی و تواناییهای سازمانی برای کنش در موقعیت اجتماعی و از سوی دیگر منابع را عامل تولید قدرت میداند؛ بنابراین با توجه بـه شـدت رابطـه ٠/٤٣٠ نیازهـای اساسی زندگی که از شدت رابطۀ تمامی مؤلفه های رفاه اجتماعی بیش تر است ، ایـن را به اثبات میرساند که توجه به برآورده شدن نیازهای اساسی زندگی و وضعیت رفـاهی معلمان که منابع انسانی فعال و توانمند در عرصۀ آموزش و جامعه پذیری سیاسی در هر کشوری هستند؛ مشارکت فعالانه سیاسی قشر جوان آیندهساز را در آینده در پی خواهد داشت .
نتایج پژوهش نشان میدهد، متغیرهای فوق دارای ضریب همبـستگی بـالایی بـا میزان مشارکت سیاسی هستند، بنابراین پرداختن به مقولۀ رفاه اجتماعی و مؤلفه های آن از سوی مسئولان سیاسی و آموزشی ضروری است زیرا بیتوجهی به وضعیت رفاهی و منزلت اجتماعی معلمان شهر مریوان، میتواند باعث شکاف میان معلمان و مـسئولان و به تبع آن گسست رابطۀ معلمی و دانش آموزی شود و نسل جوان آینده که محصول نظام آموزشی حاضر هستند، نسلی سیاست گریز و بیتوجـه بـه امـور سیاسـی و ادارة امـور کشور بوده و تمایل و رغبتی به مشارکت در امور تصمیم گیری از خود نشان ندهند."