Abstract:
مقتل الحسین( موجود در کتاب مقاتل الطالبیین ابوالفرج اصفهانی از جمله مقاتل بر جای مانده و قدیمی است که البته همچون سایر کتب تاریخی و روایی از هجمه تحریفات عاشورایی مصون نمانده، چنان که ما را در بعضی از مطالب مربوط به جریان عاشورا در تردید قرار میدهد. با مقایسه مقتل اصفهانی با مقتل موجود در تاریخ طبری روایت شده از ابومخنف، میتوان شباهتهایی از آن را دریافت. روایت ابوالفرج ترکیبی است از روایت راویانی مانند ابو مخنف، عمار دهنی و جابر جعفی، بنا بر این، روایت او روایت نقل به معنا است. به همین دلیل باید در روایاتی که به نظر میرسد نقل به معنا است و در کتب روایی تاریخی ثبت شده، دقت دوچندان داشت. این مقتل در برخی موارد با وقایع مسلم و یا روایات تاریخی ناسازگار بوده و در مواردی شان امام معصوم( و یا خاندان معصومان( خدشهدار شده و پایه و اساسی برای نقل علمای شیعی در قرنهای بعد شده است.
Machine summary:
روایات عاشورایی مقاتل الطالبیین ابوالفرج اصفهانی در میزان نقد و بررسی محسن رفعت 1 محمد کاظم رحمان ستایش 2 چکیده مقتل الحسین( موجود در کتاب مقاتل الطالبیین ابوالفرج اصفهانی از جمله مقاتل بر جای مانده و قدیمی است که البته همچون سایر کتب تاریخی و روایی از هجمه تحریفات عاشورایی مصون نمانده، چنان که ما را در بعضی از مطالب مربوط به جریان عاشورا در تردید قرار میدهد.
این مقتل در برخی موارد با وقایع مسلم و یا روایات تاریخی ناسازگار بوده و در مواردی شأن امام معصوم( و یا خاندان معصومان( خدشهدار شده و پایه و اساسی برای نقل علمای شیعی در قرنهای بعد شده است.
4 با توجه به نقل اخبار و حوادث مربوط به خاندان علی بن ابیطالب( توسط ابوالفرج اصفهانی این کتاب مورد توجه علمای جهان اسلام، اعم از شیعه و سنی واقع شده است؛ به ویژه این که علمای بزرگ شیعه در استنادهای تاریخی و حدیثی خود و همچنین علم رجال و حدیث به کتاب وی استشهاد کردهاند.
2 از نقل ابونصر بخاری با کمال وثوق و اطمینان میتوان استفاده کرد که که ام البنین پیش از جریان کربلا فوت کرده بود؛ زیرا چنان که گفته شد، اگر ام البنین در کربلا زنده میبود، میراث برادران عباس، به مادرشان میرسید، نه به برادرشان حضرت عباس و پس از او فرزندش عبیدالله و برگرداندن ترکه _ که از سوی محمد حنفیه به عبیدالله انجام شد _ درست مطابق با فقه اسلام و شریعت حضرت محمد( است؛ زیرا حضرت عباس( برادر اصلی برادران خود بود و محمد حنفیه «برادر ابی» آنها محسوب میشد و هر گاه «برادر ابوینی و ابی» اجتماع کنند، «ابوینی» مقدم و «ابی» محروم خواهد بود؛ ولی عمر اطرف این مسئله را نفهمیده بود با این که فرزند علی( باب مدینه علم رسول خدا( بود، و باید به امام معصوم زمان خود، حضرت سجاد( مراجعه کند و حکم خدا را دریابد و خود را به هلاکت نیاندازد.