Abstract:
هدف مطالعه حاضر بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه ی استرس زندگی دانشجویی (SSI؛ گادزیلا، ۱۹۹۱)، یعنی پایایی ، روایی ، تایید ساختار عاملی آن در جمعیت دانشجویی دانشگاه تبریز بود. SSI یک پرسشنامه خودسنجی ۵۱ ماده ای است که از آن علاوه بر یک نمره کلی استرس ، نمره هایی برای منابع استرس و واکنش به استرس به دست می آید. همچنین برای بخش منابع ، پنج خرده مقیاس ناکامی ، تعارض ، فشار، تغییرات و قیود درونی و برای واکنش ها به استرس ، چهار خرده مقیاس فیزیولوژیکی ، هیجانی ، رفتاری و شناختی وجود دارد. برای این منظور، ۴۳۵ دانشجو (با میانگین سنی ۲۰/۳۵ و انحراف معیار ۲/۲) به شیوه ی نـمونه گیری طبقه ای نسبتی انتخاب شدند که از این تعداد ۱۷۹ مرد و ۲۵۶ زن بودند. این دانشجویان پرسشنامه ی (SSI) (-GHQ٢٨) را تکمیل کردند. پایایی از راه همسانی درونی (ضریب آلفای کرونباخ ) برای مقیاس کلی و دو خرده مقیاس اصلی منابع و واکنش ها به ترتیب عبارت بودند از ۰/۹۱، ۰/۸۴ و ۰/۸۶. دامنه ی ضرایب پایایی برای ۹ خرده مقیاس فرعی از ۰/۵۸ (برای خرده مقیاس قیود درونی ) تا ۰/۸۴ (برای خرده مقیاس ارزیابی شناختی ) قرار داشت . روایی همزمان از طریق همبستگی SSI و خرده مقیاس های آن با ٢٨-GHQ و خرده مقیاس های آن برآورد شد که جز در خرده مقیاس ارزیابی شناختی ، از لحاظ آماری معنی دار و در جهت تایید فرضیه ها بود (>P). تفاوت میانگین نمره های SSI و خرده مقیاس های آن در دانشجویان دارای سطوح استرس خودگزارشی خفیف ، متوسط و شدید نیز از لحاظ آماری معنی دار و در جهت تایید فرضیه ها بود (>P). روایی سازه SSI و خرده مقیاس های آن از طریق تحلیل عاملی تاییدی (CFA) برآورد گردید. مدل کلی SSI و دو مدل منابع و واکنش ها از برازش بسیار عالی برخوردار بودند (با GFI به ترتیب ۰/۹۲، ۰/۹۸ و ۱/۰۰). دختران و پسران دانشجو در سطح استرس کلی و منابع استرس تفاوتی نداشتند اما در سطح واکنش به استرس ، دختران نمره ی بالاتری به دست آوردند (>P). میانگین SSI و خرده مقیاس های آن در دانشکده های مختلف از لحاظ آماری معنی دار نبود. در مجموع می توان نتیجه گرفت که SSI ابزاری روا و پایا برای سنجش استرس کلی ، منابع استرس و واکنش در برابر استرس می باشد.
This study was carried out in order to evaluate the psychometric properties of the Persian version of the Student-life Stress Inventory (SSI; Gadzella، 1991) among the University of Tabriz students. The SSI is a 51 self-report questionnaire to assess general stress، stressors، and reactions to stressors. The SSI have five subscales for stressors (frustrations، conflicts، pressures، changes، self-imposed) and four subscales for reactions (physiological، emotional، behavioral and cognitive). For this purpose، 435 students (179 male، 256 female) were selected، Then by proportional stratified sampling، administered to the SSI and General Health Questionnaire-28 items (GHQ-28). Reliability coefficients (internal consistency) were found to be satisfactory for total SSI، stressors and reactions (0.91، 0.84، and 0.86 respectively). The range of reliability coefficients for 9 subscales were from 0.58 (for the self-imposed subscale) to 0.84 (for the cognitive appraisal subscale). The convergent validity of the SSI and it`s subscales were assessed by the correlations of these scales with the GHQ-28 and it`s subscales that every correlation coefficients، except cognitive appraisal subscale، were statistically significant and confirmed the research hypothesis (P<0.05). There were significant differences among self reported stress level groups (mild، moderate، and severe) on the total SSI، stressors and reactions to stressors they experienced (P<0.05). The constructive validity of SSI and it`s subscales were computed by confirmatory factor analysis (CFA). The total SSI model and the two stressors and reactions to stressors models did have the very excellent fitness (with the GFI 0.92، 0.98، 1.00 respectively). There were not significant differences between the male and female students on total SSI and stressors they experienced، but the female students exhibited greater reactions to stressors than the male students (P<0.01). There were not significant differences among the students of different faculties. In sum، the SSI is a valid and reliable instrument for assessing total stress، stressors and reactions to stressors.
Machine summary:
"همبستگی میان SSI خرده مقیاس های آن با سه ابزار دیگر، یعنی پرسشنامه فرآیندهای یادگیری (اسماک ۱۳، رایبیچ ۱۴ رامانایا۱۵، ۱۹۷۷)، پرسشنامه اضطراب (اسپیلبرگر۱۶، ۱۹۸۰)، و کانون کنترل (لیورسون ۱۷، ۱۹۸۱) مـعنی دار است که دلالت بر 1- Gadzella 2- Student-life Stress Inventory (SSI) 3- frustrations 4- conflicts 5- pressures 6- changes 7- self-imposed 8- physiological 9- emotional 10- behavioral 11- cognitive appraisal 12- Guthrie 13- Schmeck 14- Ribich 15- Ramanaiah 16- Spielberger 17- Leverson ۴ روایی آن دارد (گادزیلا، ماستن ۱ و استاکس ۲، ۱۹۹۸).
جدل شمارهی (٤) میانگین ، انحراف معیار آزمن F،SSI خردهمقیاسهای آن برای دانشجیان دارای سطح استرس خدگزارشی خفیف (١٧٨ = n)، متسط (١٧٧= n) شدید (٨٠= n) بخش / مقوله گروه M SD F نمره کلی SSI خفیف ۲۰/۱۸ ۱۱۵/۴۰ ۴۷/۰۶* متسط ۱۲۷/۳۴ ۲۱/۹۳ شدید ۲۵/۴۷ ۱۴۳/۷۲ منابع استرس خفیف ۶۲/۰۸ ۱۱/۵۸ ۳۶/۵۹* متوسط ۶۶/۸۴ ۱۰/۵۷ شدید ۷۴/۹۳ ۱۱/۶۸ ناکامی ها خفیف ۱۷/۴۶ ۴/۳۵ ۱۸/۱۸* متوسط ۱۹/۰۴ ۴/۲۳ شدید ۲۰/۹۵ ۴/۷۸ تعارضات خفیف ۷/۲۴ ۲/۱۹ ۵/۹۹* متوسط ۷/۴۲ ۲/۱۸ شدید ۸/۲۵ ۲/۳۰ فشارها خفیف ۱۰/۷۳ ۳/۱۱ ۲۰/۸۶* متوسط ۱۱/۶۹ ۲/۸۵ شدید ۱۳/۳۴ ۳/۱۲ ادامه ی جدل (٤) تغییرات خفیف ۷/۳۴ ۲/۳۴ ۱۴/۸۹* متوسط ۸/۰۲ ۲/۵۷ شدید ۹/۱۵ ۲/۵۸ قیود درونی خفیف ۱۹/۳۱ ۳/۹۵ ۲۸/۴۰* متوسط ۲۰/۶۷ ۳/۸۰ شدید ۲۳/۲۴ ۳/۸۷ واکنش ها خفیف ۵۳/۳۲ ۱۲/۲۲ ۳۰/۲۶* متوسط ۶۰/۵۰ ۱۴/۱۹ شدید ۶۸/۷۹ ۱۶/۰۴ فیزیولوژیکی خفیف ۲۳/۹۹ ۶/۴۷ ۳۵/۱۸* متوسط ۲۷/۹۲ ۸/۸۰ شدید ۳۳/۱۸ ۱۰/۲۲ هیجانی خفیف ۹/۹۶ ۳/۳۶ ۳۰/۶۰* متوسط ۱۱/۵۹ ۳/۴۶ شدید ۱۳/۵۵ ۳/۷۷ رفتاری خفیف ۱۴/۶۰ ۴/۳۹ ۱۱/۴۵* متوسط ۱۶/۱۲ ۴/۲۹ شدید ۱۷/۳۳ ۵/۰۱ شناختی خفیف ۴/۷۶ ۱/۹۲ ۰/۲۱ متوسط ۴/۸۸ ۱/۸۵ شدید ۴/۷۴ ۱/۹۷ * P=<۰/۰۱ با تجه به مدل نظری مریس (۱۹۹۰) تحلیل عاملی تأییدی (CFA) ری داده های پژهش صرت گرفت ."