Abstract:
این پژوهش ، با هدف بررسی روایی و پایایی منابع اقتدار اخلاقی ـ نسخه ی تجدیدنظر شده اجرا شد. ۶۵۲ دانش آموز سال سوم دبیرستان (۳۲۰ دختر و ۳۳۲ پسر) که از طریق روش نمونه گیری چندمرحله ای انتخاب شده بودند، به پرسشنامه ی منابع اخلاقی ـ نسخه تجدیدنظر شده پاسخ دادند. در این پژوهش به منظور بررسی ساختار عاملی (روایی سازه ) از تحلیل عاملی اکتشافی و در تعیین پایایی پرسشنامه منابع اخلاقی ـ نسخه تجدیدنظر شده از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. یافته های ضرایب آلفای کرونباخ نشان دادکه عامل ها و مقیاس منابع اخلاقی ـ نسخه تجدیدنظر شده از پایایی بالایی برخوردار است . نتایج تـحلیل عاملی اکتشافی ، چهار عاملی را در این پرسشنامه نشان داد. در کل ، یافـته ها نشان داد که پرسشنامه ی منابع اخلاقی ـ نسخه تجدیدنظر شده از پایایی و روایی مناسبی برخوردار است .
This study aimed to analyze the validity and reliability of Revised Moral Authority Scale (MRS-R). 652 Students of High school Ardabil (320 Femals، 332 Males) were selected by multi-stage sampling method and completed Revised Moral Authority Scale (MAS-R). Exploratory Factor analysis and internal consistency were used to compute the Revised Moral Authority Scale (MRS-R) factor structure (construct validity) and reliability، respectively. Cronbach’s Coefficients indicated that both factors and the sub factors of Revised Moral Authority Scale (MAS-R) were highly reliable. Also، the results of the exploratory factor analysis indicated four factors in this scale .In general، Revised Moral Authority Scale is a valid and reliable scale for studying Moral Authority.
Machine summary:
"هدف از این سوال این است که پاسخ دهندگان را به تفکر در مورد موضوع در دست اقدام با جزئیات بیشتر تشویق کنند، قبل از اینکه منابع تأثیرگذار را درجه بندی نمایند، به طور خلاصه ، ماهیت کلی موضوعات مقیاس اقتدار اخلاقی تأیید شده و برای آزمودنی ها قابل فهم و جالب توجه بوده است .
جدول (۱) خانواده ، معلمان ، آماره خودعلاقه مندی بهزیستی جامعه نمره کل دوستان و رسانه میانگین ۱۱۴/۲۸ ۵۰/۵۶ ۲۷۱/۹۵ ۴۱/۱۶۷ ۶۵/۹۷ انحراف استاندارد ۲۴/۳۸ ۱۲/۴۴ ۶۴/۶۵ ۱۱/۳۱ ۱۶/۵۲ روایی پرسشنامه ی منابع اخلاقی : بعداز اینکه روایی محتوایی پرسشنامه ، توسط استادان صاحب نظر در این زمینه مورد توجه قرار گرفت ، روایی پرسشنامه نیز از طریق تحلیل عوامل مؤلفه های اصلی باچرخش اوبلیمین انجام شد.
این مطالعه از نتایج اولیه حمایت کرده (به عنوان مثال ، وایت ، ۱۹۹۶) و نتایج مطلوب و کاربردی دیگری هم فراهم کرده است ؛ بالاخص ، ارزیابی روان سنجی از مقیاس منابع اقتدار اخلاقی با اجرا روی ۶۵۲ پاسخ دهنده در مرحله ی سنی نوجوانی سطوح بالایی از پایایی را نشان داده است .
خصوصا این نتیجه حاصل شده است که اکثر پاسخ دهندگان از خانواده های دارای همبستگی بالا به طور معناداری خرده مقیاس خانواده را به عنوان منبعی تأثیرگذار ادراک کرده اند؛ در مقایسه با نوجوانانی که خانواده شان را کمتر هیجانی ادراک کرده اند (وایت ، ۱۹۹۶).
در نسخه ی اصلی مقیاس منابع اقتدار اخلاقی ، عامل معلم ، دوستان ، و رسانه ها یکی دیگر از عوامل مهم تلقی شده است ، که در پژوهش حاضر نیز به عنوان سومین عامل مهم ذکر شده است که تبیین زیر در تأیید این منبع تأثیرگذار می باشد."