Abstract:
هدف این پژوهش بررسی رابطه دست برتری و سبک های شناختی وابسته و نابسته به زمینه در دانش آموزان پسر پایه اول دوره دوم متوسطه شهر قروه بود. مطالعه حاضر از نوع همبستگی است . در این مطالعه ۲۲۰ نفر از دانش آموزان به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. از آزمودنی ها خواسته شد آزمون دست برتری چاپمن و آزمون گروهی اشکال نهفته را تکمیل کنند. جهت تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون استفاده شد. نتایج نشان داد که بین سبک های شناختی دانش آموزان راست برتر و چپ برتر تفاوت معنی داری وجود دارد، بدین معنی که سبک شناختی دانش آموزان چپ برتر در مقایسه با دانش آموزان راست برتر بیشتر نابسته به زمینه است . نتایج این مطالعه موید یکی از نظریه ها در سبب شناسی چپ برتری است که توسط گشویند -بهان -گالابوردا در سال ۱۹۸۲ عنوان شده است .
This research was aimed to investigate the relation of handedness and field dependence and field independence cognitive styles in high school boys students in Ghorveh city. Method in this study comparative causal method was used and 220 students were selected by cluster random sampling. All the subjects were asked to complete the Chapman Handedness Inventory and the Group Embedded Figures Test (GEFT) for analysis of data was used from Pierson correlation test and regression test. The results showed that there is a significant difference between cognitive styles of right-handed and left-handed students، meaning that cognitive styles of left-handed students is more field-independent compared with right-handed students.The results of this study confirm one of the theories in the etiology of left-handedness which was proposed by Geshwind-Behan-Galaburda in 1982.
Machine summary:
"افزایش سطوح تستوسترون این مهاجرت نورونی را مخصوصا در نیمکره چپ به تأخیر می اندازد، در نتیجه این غلبه نابهنجارانه ، کاهش درجاتی از اختصاصی شدن نیمکره ای مشاهده می گردد که از پـیامدهای این تغییرات تأخیر در رشد قسمت پیشین نیمکره راست و افزایش رشـد 1- Kirveskari, Salmelin & Hari 2- Delisi, Svetina ,Razi, Shields, Wellman & 3- Van Agtmeal, Forrest ,Del-Favero, Van Crow Broekhoven & Williamson 4- Klar 5- Geshwind, Miller, Decarli & Carmelli 6- Gurd, Schultz, Cherkas & Ebers 7- Corbetta,Williams & Snapp-childs 8- Geshwind-Behan-Galaburda خلفی نیمکره راست می باشد که رشد ضعیف مهارت های اجتماعی و بهبود توانایی های فضایی و ریاضی را به دنبال دارد.
از آنجایی که طبق نظریه ویتکین تفاوت ها در سبک های شناختی ، کاربردهای مهمی در موقعیت های آموزشی و شغلی دارد، پس می توان از نتایج این پژوهش با توجه به دست برتری دانش آموزان 1- Anders & Hampson 2- Resnik, Berenbaums, Gottesman & 3- Krommydas, Gourgoulianis, Andreou, Bouchard Kotrotsiou, Raftopulos, Paralikas, & 4- Shimoda, Taked , Imai, Kaneko & Kato Molyvdas 6- Parsons 5- Reio, Czarnolewski & Eliot به طور گسترده ای در آموزش و پرورش سود برد و از آن در جهت هدایت تحصیلی دانش آموزان در دوره دبیرستان در رشته های مرتبط ، استفاده کرد."