Abstract:
شناسایی و استانداردسازی مهارتهای شغلی مربیان پیش از دبستان، مقصد واضحتری برای انتخاب و آموزش آنان ترسیم مینماید. پژوهش حاضر با هدف بررسی سطح صلاحیتهای شغلی مربیان اجرا شد. جامعة آماری شامل ۵۵ نفر مربی منطقة شاوور است که با استفاده از سرشماری، کلیة آنها در تحقیق شرکت داده شدند. ابزار اندازهگیری، مقیاس اندازهگیری مهارتهای شغلی مربیان بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از میانگین، انحراف معیار، آزمون T و آزمون تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شد. یافتهها نشان داد که مربیان از کفایت شخصیت ممتازی برخوردارند ولی از لحاظ صلاحیت تدریس در سطح متوسطی هستند؛ میان میزان مهارتهای شغلی و مدرک، رشتة تحصیلی، سابقه و دورههای آموزشی طی شده تفاوتی مشاهده نشد، شواهد حاصل نشان میدهد که مربیان به برگزاری مستمر دورههای آموزشی نیازمندند
Machine summary:
"یافتهها نشان داد که مربیان از کفایت شخصیت ممتازی برخوردارند ولی از لحاظ صلاحیت تدریس در سطح متوسطی هستند؛ میان میزان مهارتهای شغلی و مدرک، رشتة تحصیلی، سابقه و دورههای آموزشی طی شده تفاوتی مشاهده نشد، شواهد حاصل نشان میدهد که مربیان به برگزاری مستمر دورههای آموزشی نیازمندند .
نتایج سؤال اول: مربیان تا چه اندازه از صلاحیتها و مهارتهای اساسی شغلی و حرفهای مرتبط برخوردارند؟ میانگین سنجش صلاحیت شخصیتی مربیان، در سطح بالا ولی صلاحیت تدریس آنان در سطح متوسط ارزیابی شد.
نتیجة غیرمنتظرة این تحقیق یعنی بیتفاوتی در بین صلاحیتهای شخصیتی و تدریس برحسب مدرک، رشتة تحصیلی، سابقه و تعداد دورههای کارآموزی طی شده احتمالا به ضعف کارآموزی رشتههای دانشگاهی مرتبط و آموزش مستمر مربیان بر میگردد.
تحلیل واریانس مربیان برحسب سابقة کار متغیرها منابع تغییرات مجموع مجذورها میانگین مجذورها درجة آزادی F سطح معناداری صلاحیت شخصیتی بین گروهی ٨٨٨/٢٣٧ ٩٤٤/١١٨ ٢ ٨٧٦/٠ ٤٢١/٠ درون گروهی ٤٠٧/١٠١٨٢ ٧٥ جمع ٢٩٥/١٠٤٢٠ ٧٦٥/١٣٥ ٧٧ صلاحیت تدریس بین گروهی ٥١٨/٢٠٠٢ ٢٥٩/١٠٠١ ٢ ٩٠/٢ ٠٦١/٠ درون گروهی ٧٤٢/٢٥٨١٦ ٧٥ جمع ٢٦٠/٢٧٨١٩ ٢٢٣/٣٤٤ ٧٧ مجموع صلاحیتها بین گروهی ٧٢٢/٣٦٢٠ ٣٨٦/١٨١٠ ٢ ١٥/٢ ١٢٣/٠ درون گروهی ٤٧٥/٦٣٠٠٧ ٧٥ جمع ٢٤٧/٦٦٦٢٨ ١٠٠/٨٤٠ ٧٧ جدول ٤.
تحلیل واریانس مربیان برحسب دورههای کارآموزی طی شده متغیرها منابع تغییرات مجموع مجذورها میانگین مجذورها درجة آزادی F سطح معناداری صلاحیت شخصیتی بین گروهی ٩٧٢/٢٤٨ ٤٨٦/١٢٤ ٢ ٩١٨/٠ ٤٠٤/٠ درون گروهی ٣٢٣/١٠١٧١ ٧٥ جمع ٢٩٥/١٠٤٢٠ ٦١٨/١٣٥ ٧٧ صلاحیت تدریس بین گروهی ٥٩١/٨٠٣ ٧٩٥/٤٠١ ٢ ١١٥/١ ٣٣٣/٠ درون گروهی ٦٦٩/٢٧٠١٥ ٧٥ جمع ٢٦٠/٢٧٨١٩ ٢٠٩/٣٦٠ ٧٧ مجموع صلاحیتها بین گروهی ٩٢٠/١٩٣٣ ٩٦٠/٩٦٦ ٢ ١٢١/١ ٣٣١/٠ درون گروهی ٣٢٧/٦٤٦٩٤ ٧٥ جمع ٢٤٧/٦٦٦٢٨ ٥٩١/٨٦٢ ٧٧ کلیدواژهها: کجخلقی، ناآرامی، عصبانیت"