ادبیات عجیب، ادبیات غریب، ادبیات فانتزی یا ادبیات جادویی همگی اسمی برای یک عنوان می باشد که عبارت از وجود موجودی طبیعی در مقابل حوادثی غیر طبیعی است. این ادبیات بستگی به حضور یا عدم حضور واقعیت در انواع واقعگرایی می گنجد. در این نوع گفتمان، واقعیت با غیرواقعیت باهم سرشته شده و جدایی آن دو از همدیگر غیرممکن است. این مکتب ثمره ی اندیشه ی نویسندگان آمریکای جنوبی بوده و براساس مقتضیات محیطی آن دیار شکل گرفته است. از بین نویسندگان عرب، بارزترین نویسنده ای که بیانگر این دیدگاه باشد؛ می توان به ابراهیم کونی اشاره کرد که تابه حال بیش از 40 رمان در این چهارچوب دارد. بی شک محیط زندگی نویسنده باعث گردیده که افکارش براساس این مکتب ارائه شود. از مهم ترین ویژگی های این مکتب در آثار کونی، تلفیق خیال با واقعیت بشکلی معقولانه و تغییر حوادث روزانه در بافت داستان به طوری که خواننده آن را باور کند، می باشد. نویسنده از طریق تکنیک های دوگانگی، لحن، مفهوم شاعرانه و به ویژه توصیف و روایت شیوا خواننده را با محیط مورد نظر، آشنا می کند. ابراهیم کونی برای غنای خیال عربی و باروری چهارچوب های دلالتی و شکلی از این مکتب استفاده نموده است. این پژوهش به شیوه ی تحلیلی- توصیفی انجام گرفته است.
Miraculous، strange، fantasy or magical literature، all denote the same and that is the natural balance in the face of unnatural disaster. This literature depends on the presence or absence of reality repartition into a kind of realism. In this type of discourse، reality and unreality is intervened together and their separation is impossible and this school is the outcome of the ideas of South American writers and has been formed on the basis of environmental necessities. Among Arab writer، the most prominent one who reflects on this idea، one can point to Ibrahim al-Koni who has written more than 40 novels in this context. The environment led him to introduce his ideas based on this school. To al-Koni، the features of this school could be combining fantasy with reality in the form of reason and daily events in the form of a story that a reader can believe in it. With the techniques of duality، tone and poetic connotation and especially with amazing narrative and description، he tries to make the reader acquaint with his environment. Al- Koni has used the framework of this school to enrich Arab ideas. This study is descriptive-analytical in nature.