Abstract:
تحقیق حاضر بدنبال بررسی تاثیر عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی موجود در خانوادهها بر سرمایه ی اجتماعی پسران دانش آموز آنها است که در قالب روش پیمایش و با ابزار پرسشنامه در میان ١٩٦ دانش آموز پسر دبیرستانی ناحیه ی ٤ شهر شیراز انجام شده است . در این تحقیق ، متغیر وابسته ، سرمایه ی اجتماعی دانش آموزان میباشد که بر اساس دیدگاه صاحب نظران این حوزه، از دو بعد ذهنی (اعتماد) و عینی (مشارکت اجتماعی) تشکیل یافته است . مبانی نظری این تحقیق برگرفته از دیدگاههای کلمن ، فوکویاما، پوتنام و اسلینر است . متغیرهای مستقل این تحقیق عبارتند از: میزان درآمد خانواده، میزان مطالعه ی روزنامه در خانواده، میزان تماشای تلویزیون، میزان دینداری والدین ، سن پدر، سن مادر، تحصیلات پدر و مادر که تاثیر آنها بر میزان سرمایه ی اجتماعی دانش آموزان بررسی شده است . نتایج این تحقیق نشان میدهد میان سن پدر، میزان تحصیلات مادر، میزان مطالعه ی روزنامه ، میزان دینداری والدین با سرمایه ی اجتماعی دانش آموزان رابطه ی معناداری وجود دارد. میان متغیرهای سن مادر، میزان درآمد خانواده، میزان تحصیلات پدر و میزان مشاهدهی تلویزیون در خانواده با سرمایه ی اجتماعی افراد مورد مطالعه ، رابطه ی معناداری مشاهده نشد.
Machine summary:
1 Coleman 2 Fukuyama 3 Putnam سئوالات تحقیق ١- عوامل اقتصادی از جملـه در آمـد خـانواده چـه تـأثیری بـر سـرمایه ی اجتمـاعی دانش آموزان دارند؟ ٢- عوامل فرهنگی در خانواده از جمله میزان دینداری والدین چه تأثیری بر سرمایه ی اجتماعی دانش آموزان دارند؟ مبانی نظری تحقیق اگر چه واژه ی سرمایه ی اجتماعی برای اولین بار، توسط هنی فـن ١ کـه در آمـوزش و پرورش ایالت ویرجینیای آمریکا خدمت می کرد بکار برده شـد (ولکـاک ، ١٩٩٨)، و پـس از آن در سال ١٩٦١بوسـیله ی جـین جـاکوب ٢ شـکل تـازه ای یافـت ، امـا مفهـوم سـرمایه ی اجتماعی با طرح اندیشه های کلمن ابعاد جدیدی به خود گرفت .
ناطق پور و فیروزآبادی (١٣٨٥)، در مقاله ای تحت عنوان : سرمایه ی اجتماعی و عوامـل مؤثر بر شکل گیری آن در شهر تهران به دسته بندی عوامل مؤثر بر سرمایه ی اجتمـاعی بـر مبنای دیدگاه های اساسی درباره ی سرمایه ی اجتماعی از جملـه دیـدگاه پوتنـام ، بوردیـو، کلمن ، افه و فوش و سایر تحقیقات انجام شده در این زمینه ، تعداد زیادی از متغیرهای اثـر گذار بر سرمایه ی اجتماعی را مـورد توجـه قـرار داده انـد کـه شـامل تعهـد دینـی ، سـطح تحصیلات ، دین باوری ، هزینه ی خانوار و جنس می باشد.
از یافته های دیگر این تحقیق ، وجود رابطه ی معنی دار میان میزان تحصیلات مـادر بـا سرمایه ی اجتماعی دانش آموزان است که بیانگر اهمیت تحصیل مادران می باشد.
quot;Social Capital in the Creation of Human Capitalquot;, the American Journal of Sociology, Vol. 94, and pp: 95-120.