Abstract:
یکی از ویژگیهای دوران جدید این است که برخلاف گذشته حق تعیین و انتخاب هویت افراد به خود آنها واگذار شده است. آنان نیز تلاش میکنند تا از طریق رفتارهای مصرفی و آنچه سبک زندگی نامیده میشود هویت ویژهی خود را به نمایش بگذارند. در پژوهش کنونی با استفاده از چارچوب نظری متفکرانی چون گیدنز و زیمل رابطهی میان مفاهیم سبک زندگی (الگوی تغذیه، مدیریت بدن، الگوی خرید پوشاک و اوقات فراغت) و هویت مذهبی جوانان 30-18 شهر بوکان و 3 روستای سلامت، کورهکانی و گلولان سفلی با استفاده از روش کمی و ابزاری پرسشنامه مورد سنجش قرار گرفت. حجم نمونه جامعهی شهری 382 و جامعهی روستایی 194 نفر تعیین شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که در هر دو جامعهی شهری و روستایی بین دو مفهوم رابطهی معناداری وجود دارد. در جامعهی روستایی جهت رابطه مستقیم و در جامعهی شهری رابطهی میان این دو مفهوم معکوس بود. علاوه بر این در هر دو جامعه بین دو متغیر جنسیت و تحصیلات با هویت مذهبی رابطهی معناداری وجود داشت؛ اما در هر دو جامعه سن رابطهی معناداری با هویت مذهبی پاسخگویان پیدا نکرد.
Machine summary:
در پژوهش کنونی با استفاده از چارچوب نظری متفکرانی چون گیدنز و زیمل رابطهی میان مفاهیم سبک زندگی (الگوی تغذیه، مدیریت بدن، الگوی خرید پوشاک و اوقات فراغت) و هویت مذهبی جوانان 30-18 شهر بوکان و 3 روستای سلامت، کورهکانی و گلولان سفلی با استفاده از روش کمی و ابزاری پرسشنامه مورد سنجش قرار گرفت.
یکی از تفاوتهای مطالعه در دست با پیشینهی تجربی بیان شده این است که در تحقیق کنونی تلاش خواهد شد تا ضمن پذیرش نتایج مطالعات بوردیو، سوبل، چاوشیان و رحمتآبادی (اهمیت یافتن رفتارهای فرهنگی و مصرفی بعنوان شاخص جدید سبک زندگی)، رابطهی میان مفهوم سبک زندگی (به کمک 4 شاخص الگوی خرید پوشاک، الگوی تغذیه، نحوهی گذراندن اوقات فراغت و مدیریت بدن) با مفهوم هویت مذهبی به صورت پژوهشی در نمونه مورد مطالعه (جوانان 30ـ18 ساله شهر بوکان و سه روستای Michael Sobel آن) مورد بررسی قرار گیرد.
فرضیههای پژوهش بر اساس نظریات گیدنز و زیمل که نشان دادند در دوران جدید و زندگی در اجتماعات بزرگ شهری امروزین افراد از طریق رفتارهای مصرفی و آنچه سبک زندگی نامیده میشود به دنبال متمایز کردن خود از دیگران و بازتعریف هویت خود هستند؛ در تحقیق در دست تلاش شد به کمک شاخصهای مصرفی الگوی خرید پوشاک، الگوی تغذیه، اوقات فراغت و مدیریت بدن که معرف مفهوم سبک زندگی هستند رابطهی میان این مفهوم با هویت مذهبی مورد سنجش قرار گیرد.