Abstract:
سیمین دانشور و سحر خلیفه، دو نویسنده مشهور ایرانی و فلسطینی از جمله افرادی هستند که در آثارشان از نماد استفاده کردهاند. در این مقاله سعی شده است تا جنبههای نمادین مضامین مشترکی که هر دو نویسنده در اثر خود «جزیره سرگردانی» و «حبی الأول» از آنها به عنوان نماد استفاده کردهاند و برخی معانی آنها استخراج گردد. اینگونه برمیآید که هر دو نویسنده در آثار خود، موضعگیری صریحی نسبت به قضایای سیاسی و اجتماعی کشورشان داشتهاند که با واقعیت موجود در جامعه همخوانی دارد و این موضعگیری در گفتوگو و شخصیتهای داستانی نمایانگر است. گفتوگو با توجه به فضای داستان، نقش اساسی در معرفی شخصیتها و خصوصیتهای روحی و خلقی آنان دارد و به پیشبرد داستان کمک شایانی کرده است.
Machine summary:
نمادگرایی در دو رمان «جزیره سرگردانی» و «حبی الأول» تاریخ دریافت: 6/1/95 زهره رنجبرپور 1 تاریخ پذیرش: 7/3/95 علی اصغر روانشاد 2 مختار عابدی 3 چکیده سیمین دانشور و سحر خلیفه، دو نویسنده مشهور ایرانی و فلسطینی از جمله افرادی هستند که در آثارشان از نماد استفاده کردهاند.
در این مقاله سعی شده است تا جنبههای نمادین مضامین مشترکی که هر دو نویسنده در اثر خود «جزیره سرگردانی» و «حبی الأول» از آنها به عنوان نماد استفاده کردهاند و برخی معانی آنها استخراج گردد.
در این مقاله سؤالاتی مطرح شد که در صدد پاسخگویی به آن برآمدیم، از جمله اینکه این دو نویسنده از چه نمادهای مشترکی، بیشتر استفاده کردهاند و از میان این نمادها چه سمبلی بیشتر نمایان بوده است؟ با توجه به اینکه این دو اثر به بیان واقعیتهای اجتماعی در سالهای استثمار کشور خود(ایران و فلسطین) توسط بیگانگان و بیان وجوه مختلف شخصیتهای جامعه میپردازد، و با توجه به اینکه این دو نویسنده در آثار خود از شخصیتها و کلمات نمادین بهره بردهاند؛ لذا هدف از این پژوهش، بررسی نمادهای مختلف و معانی آنها در بیان مسائل اجتماعی در این دو رمان است.
پیشینه تحقیق در راستای موضوع این مقاله پژوهشهایی انجام شده است از آن جمله مسعود جعفری در مقاله خود با نام «شخصیت و شخصیتپردازی در آثار سیمین دانشور و احمد محمود(سووشون، جزیره سرگردانی، همسایهها، زمین سوخته)(1382ش) که به راهنمایی محمد غلام انجام شده است، به بررسی شخصیتها در این سه داستان از منظرهای مختلف میپردازد.