Abstract:
هدف:مطالعه حاضر با هدف ارزشیابی از میزان تحقق اهداف شناختی برنامه درسی دین و زندگی دوره متوسطه و پیش دانشگاهی کشور صورت گرفت. روش: روش پژوهش از حیث هدف، تحقیق و توسعه و از نوع پژوهش ارزشیابی است. جامعه آماری شامل دانش آموزان کلیه مناطق آموزشی شهرستانهای تهران در سال تحصیلی 89-88 بودند که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و به صورت تصادفی انتخاب شدند. جهت بررسی میزان تحقق اهداف شناختی تربیت دینی در سطوح ششگانه از آزمونهای پیشرفت تحصیلی چهارگزینهای برای سنجش میزان تحقق اهداف شناختی سطوح پایین دانش و فهم و از آزمونهای تشریحی جهت سنجش میزان تحقق اهداف شناختی سطوح بالای کاربرد، تحلیل، ترکیب و ارزشیابی به تفکیک پایههای تحصیلی استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که در پایه اول و پیش دانشگاهی، هیچ یک از اهداف شناختی سطوح پایین (دانش و فهم) و سطوح بالا (کاربرد، تحلیل، ترکیب و ارزشیابی) محقق نشده بود. در حالیکه در پایههای دوم و سوم اهداف شناختی سطح دانش، نسبتا مطلوب و سطح فهم و سایر سطوح شناختی بالا نامطلوب بودند. نتیجهگیری: با عنایت به یافتههای حاصل، در مجموع، میتوان گفت که اهداف شناختی در برنامه درسی تربیت دینی دوره متوسطه و پیش دانشگاهی به نحو شایسته محقق نشده است. لذا، در پایان، پیشنهاداتی به جهت ارتقای تحقق اهداف شناختی ارائه گردیده است.
This study aimed to evaluate of realizing the cognitive goals students’ in high school and pre-university religion and life curriculum. This research is R&D and evaluative. The population consisted of students in all school districts in Tehran province (academic year 2010-2011) that were selected by multistage cluster sampling method and randomly. In order to verify the cognitive goals of religious education used achievement tests of multiple choices in six levels. To measure the progress of lower levels goals of cognitive used knowledge and understanding level tests’. Too، the measure the progress of higher levels goals of cognitive used application، analysis، synthesis and evaluation tests’ to separate gradesThe results showed that was not realized in the first grade and pre-university، none of the goals of low levels of cognitive (knowledge and understanding) and High levels (application، analysis، synthesis and evaluation). While in the second and third grades was relatively knowledge level and other level were unacceptable. According to results، knowledge goals of religious education have not been realized in secondary and pre-university generally. So، suggestions are presented for improving cognitive goals.
Machine summary:
"بحث و نتیجه گیری با توجه به اهمیت نیل به اهداف تربیت دینی همواره این دغدغه برای برنامه ریزان حوزه تربیت دینی وجود دارد که اهداف در نظر گرفته شده برای تعلیم معارف دینی از چه کیفیتی برخوردار بوده و تا چه میزان توانسته است شناخت دانش آموزان را نسبت به آموزه های دینی افزایش دهد؟ لذا، مطالعه حاضر با هدف بررسی میزان تحقق اهداف شناختی درس دین و زندگی دوره متوسطه و پیش دانشگاهی با نگاهی جامع تر از نظر شاخص ها، ملاکها و نشانگرها صورت گرفت ."