Abstract:
هدف از تحقیق حاضر بررسی ارتباط بین هویت برند با وفاداری طرفداران تیمهای استقلال و پرسپولیس در استان مازندران می باشد. روش انجام تحقیق حاضراز نوع توصیفی و همبستگی است و جامعه آماری آن طرفداران دو تیم استقلال و پرسپولیس می-باشند که تعداد نمونه 385 نفر به صورت خوشه ای تصادفی در سه منطقه محلی غرب، مرکز و شرق استان انتخاب شدند. از پرسشنامه محقق ساخته هویت برند که برگرفته از پرسشنامه استاندارد خدادادی (1393) که شامل نه سوال در سه بعد و پرسشنامه وفاداری مشتریان آلن (1990) که شامل 12 سوال در دو بعد استفاده شده است و جهت برآورد روایی محتوا پرسشنامه از نظرات اساتید مدیریت ورزشی و متخصصان مربوطه استفاده شده است و پایایی درونی پرسشنامهها با روش آلفای کرونباخ (هویت برند 721/0 و وفاداری مشتریان 720/0) به دست آمد. از آمار توصیفی برای توصیف متغیرهای جامعه تحقیق و برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون کلموگروف اسمیرنوف و ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون ساده در سطح معناداری p≤./05 استفاده شد. نتایج استنباطی نشان داد که بین هویت برند با وفاداری طرفداران ارتباط معنادار و مستقیمی وجود دارد (001 /0p = ) و هر سه بعد هویت برند نیز ارتباط مثبت و معناداری با وفاداری به برند دارند. با توجه به نتایج تحقیق لزوم توجه بیشتر مدیران و مسئولان دو باشگاه بر بهبود خرده مقیاسهای بعد اعتبار برند و وفاداری به برند ضروری به نظر میرسد.
The main goal of this study examines the relationship between brand identity whit loyalty fans Esteghlal and Persepolis teams In Mazandaran province. The method of present study Descriptive and correlational and its statistical population are fans Esteghlal and Persepolis That sample size of 385 with method cluster randomized in the local area, West, Central and East provinces were selected. From a researcher made questionnaire brand identity that derives from standard questionnaire of Khodadadi (1393) that consists of nine questions in three dimensions and Customer loyalty questionnaire of Allen (1990), That consists of 12 questions in two dimensions has been used.
Order to estimate the content validity questionnaire from opinions of the sport management professors and relevant experts has been used and its reliability using the Cronbach's alpha coefficient (brand identity 0/721 and Customer loyalty 0/720) were obtained. Descriptive statistics was used to describe study variables and to analyze the test data and the Pearson correlation coefficient and regression of KS. Analysis results showed that there is a direct correlation between brand identity and loyalty of fans (p= 0/001) and all three dimensions of brand identity have a positive impact and significant to the brand loyalty. According to the research results calls for more attention both managers and club officials, the improvement subscale of the brand credibility and brand loyalty seems necessary.