Abstract:
مدیریت مناسب زنجیره تامین، یکی از مسائل پیشروی بنگاههای اقتصادی است که تمامی فعالیتهای سازمان را به منظور تولید محصولات و ارائه خدمات تحت تاثیر قرار میدهد. به تبع آن انتخاب تامینکننده نیز به دلیل دخالت داشتن معیارهای کمی و کیفی مختلف از قبیل کیفیت، قیمت، انعطافپذیری و زمان تحویل بسیار دشوار و پیچیده بوده و ابزار دقیق و مناسب خود را میطلبد. از طرفی دیگر محیط رقابتی امروز به دلیل ماهیت متغیر خود، بر عدم اطمینان و ابهام موجود در تصمیم گیریها افزوده است. مساله انتخاب تامین کنندگان نیز از این قاعده مستثنی نیست و استفاده از روش های بهینه سازی استوار در چنین شرایطی مناسب به نظر میرسد. لذا در تحقیق حاضر که هدف انتخاب تامین کننده و تعیین مقدار سفارش محصولات با در نظرگرفتن تمامی محدودیت ها، برای دستیابی به کمینه کردن هزینه ها و بیشینه کردن مطلوبیت خرید در شرایط عدم قطعیت می-باشد، از آن استفاده شده است. در این مقاله ابتدا مدل قطعی چند هدفه برای حل مساله ارائه میشود، سپس مدل قطعی با استفاده از روش استوار مبتنی بر سناریو به مدل استوار تبدیل و با استفاده از روش LP متریک، حل میشود و میزان سفارش بهینه هر محصول، در هر دوره، از هر تامین کننده بدست میآید. همچنین برای تعیین وزن هر یک از تامین کنندگان، فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) بکار گرفته شده است.
Appropriate management of supply chain is one of the issues facing economic firms that affect all the organizational activities in order to produce the goods and provide the services. Consequently supplier selection due to involvement of various qualitative and quantitative criteria such as quality، price، flexibility and delivery times is very difficult and complex and requires accurate and appropriate tools. On the other hand today's competitive environment due to its variable nature، has added the uncertainty and ambiguity in decisionmaking. The problem of supplier selection is not an exception as well and it seems suitable to use the robust optimization methods in such circumstances. The mentioned method is used in this research with the goal of supplier selecting and determining the amount order of products considering all restrictions in order to minimize the costs and maximize the utility of purchase in the condition of uncertainty. In this paper، a multi-objective deterministic model is presented to solve the problem، and then the deterministic model is converted to the robust model using the scenario-based robust method and then is solved using the lp metric method so optimal amount of order is obtained from each of suppliers at any period. To determine the weight of each of suppliers، analytical hierarchy process (ahp) is used as well.
Machine summary:
",2004 2 - Stochastic Programming 3 - Fuzzy Programming 4 - Stochastic Dynamic Programming 5 - robust optimization نظر میگیرند و سومین رویکرد شامل کاربردهایی از متغیرهای تصادفی در برنامه ریزی پویا است و در نهایت رویکرد بهینه سازی استوار عدم قطعیت را با مجموعه ای از سناریوهای مختلف توصیف میکند، هدف این رویکرد یافتن جوابی استوار است که نسبت به تغییر داده های ورودی تحت همه سناریو نزدیک به بهینه باقی بماند[١٩].
با مروری بر ادبیات مسئله انتخاب تأمین کننده و اجتناب ناپذیر بودن عدم قطعیت در اینگونه مسائل ، و با توجه به اینکه در مدل ما اطلاعات ورودی همچون تقاضای مشتری و قیمت غیر قطعی میباشد، در این تحقیق از مدل استوار مالوی و همکاران استفاده میکنیم چرا که در چنین شرایط محیطی که نیاز به تعریف سناریوهای مختلف دارد، مدل بهینه سازی استوار مبتنی بر سناریو از بهترین روش ها خواهد بود.
با توجه به اینکه در مدل هزینه های حمل و نقل و کمبود در نظر گرفته نشد، میتوان این هزینه ها را در مدلسازی مسأله اعمال کرد، و همچنین در این تحقیق عدم قطعیت برای تعداد محدودی از متغیرها از جمله تقاضا و قیمت در نظر گرفته شده است که پیشنهاد میشود مسئله در ابعاد بزرگ با عدم قطعیت های چندگانه و پیچیده در فضای زنجیره تأمین و استفاده از روش های فرا ابتکاری به منظور حل این مسائل ، در تحقیقات آینده مورد توجه قرار گیرد."