Abstract:
هدف از انجام این پژوهش، طراحی مدل بازاریابی ورزشی فدراسیون ملی ورزشهای دانشگاهی جمهوری اسلامی ایران بود. پژوهش حاضر، از نوع همبستگی و به لحاظ هدف کاربردی است. پرسشنامهای محققساخته طراحی و روایی آن توسط متخصصان و استادان دانشگاه تأیید و پایایی آن نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به دست آمد. از میان 230 پرسشنامهایی که توزیع شد، 202 پرسشنامه تکمیل و عودت داده شد. جامعهی آماری متشکل از هیئت رئیسه سابق و فعلی، روسای هیئتهای استانی و کارشناسان و کارکنان فدراسیون ملی ورزشهای دانشگاهی و مدیران و کارشناسان ادارات کل تربیتبدنی و اعضای هیئت علمی دانشگاههای کشور بوده است. با توجه به محدود بودن جامعه آماری، تعداد نمونه آماری با جامعه آماری برابر و روش نمونهگیری به صورت کلشمار در نظر گرفته شد. در این پژوهش از آمار توصیفی برای توصیف وضعیت جمعیتشناسی پاسخدهندگان و همچنین پاسخهای آنان به سوالات تحقیق و در بخش آمار استنباطی از آزمونهای تحلیل عاملی تاییدی و مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد مدل بازاریابی ورزشی طراحی شده برای فدراسیون ملی ورزشهای دانشگاهی جمهوری اسلامی ایران از برازش لازم برخوردار است (000/0p= ،045/0= RMSEA،90/0GFI=). در این مدل، ابعاد شش گانه بازاریابی، پیشبینی کننده قابلیتهای بازاریابی است و قابلیتهای بازاریابی نیز بر عملکرد بازاریابی در فدراسیون ملی ورزشهای دانشگاهی اثر مثبت و معنادار دارد.
The goal of this study was design Sport Marketing Model for National
University Sport Federation of Islamic Republic of Iran. This study is
correlation, and, in view of research goal, it is practical. A questionnaire,
which was made by the researcher, is based on Likert 5 option scale, and its
justifiability is confirmed by professionals and professors; moreover, its
stability is examined by Coronbakh α test with coefficient of 0/981. Among
230 distributed questionnaires, 202 ones were filled out and returned.
Populations consist of previous and present executive committee,
administers of provincial committees, experts and employers of National
Federation of University Sports, headmen and experts of Sport
administration and Sports directors of Iranian universities. In regard to
limitation of populations, the number of a sample equals to populations and
sampling method is all-counting. Descriptive statistics are utilized for
describing of demography situation of respondents and their responses to
research questions as well, and confirmed factor analysis test and structural
equation modeling test are used in inferential statistics. The results of this
study showed, sport marketing model that designed for National University
Sport Federation of Ir Iran have necessary fitting(P=0.000, RMSEA=0/045،
GFI= 0.90). In this model, the six dimensions of marketing significantly are
able ro predict marketing capabilities and marketing capabilities has a
significant and positive effect on performance of the Marketing in National
Machine summary:
"همچنین نتایج استنباطی نشان میدهد مولفههای سازمان بازاریابی، سیستم اطلاعات بازاریابی، استراتژی بازاریابی، کارکنان بازاریابی، قابلیت نشانسازی و قابلیت مدیریت فدراسیون ملی ورزشهای دانشگاهی بر قابلیت بازاریابی آن اثر مثبت و معنادار دارند.
خلاصه نتایج به دست آمده از آزمون برازش مدل معادلات ساختاری در مورد فرضیههای تحقیق ردیف فرضیههای پژوهش مقدار T به دست آمده نتیجه آزمون 1 عامل سازمان بازاریابی فدراسیون ملی ورزشهای دانشگاهی بر قابلیت بازاریابی آن اثر دارد.
معادله ساختاری متغیر قابلیت بازاریابی به شرح زیر است: همچنین معادله ساختاری متغیر عملکرد بازاریابی به شرح زیر است: بحث و نتیجهگیری هدف از انجام پژوهش حاضر طراحی مدل بازاریابی ورزشی فدراسیون ملی ورزشهای دانشگاهی جمهوری اسلامی ایران بوده است.
در واقع تمامی متغیرهای مدل مفهومی تحقیق شامل سازمان بازاریابی، سیستم اطلاعات بازاریابی، استراتژی بازاریابی، کارکنان بازاریابی، قابلیت برندسازی و قابلیت مدیریت ارتباط معناداری با قابلیت بازاریابی فدراسیون ملی ورزشهای دانشگاهی جمهوری اسلامی ایران داشته و همهی آنها عواملی هستند که موجب توسعه قابلیت بازاریابی در فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی جمهوری اسلامی ایران و در نتیجه توسعه و بهبود عملکرد فدراسیون مذکور میشوند.
در مورد عامل سازمان بازاریابی نتایج تحقیق حاضر نشان میدهد که سازمان بازاریابی دارای ارتباط معناداری با قابلیت بازاریابی در فدراسیون ملی ورزشهای دانشگاهی است.
در همین راستا یون و کانگ 1 (2005) در پژوهشی تحت عنوان تصدیق مدل عملکرد بازاریابی برای صنایع خدماتی در کره به این نتیجه رسیدند که سازمان بازاریابی، جهتدهی مشتری، اطلاعات بازاریابی، استراتژی بازاریابی و پرسنل بازاریابی از جمله فاکتورهای قابل توجه در توسعه قابلیت بازاریابی موسسههای خدماتی بودهاند (17)."