Abstract:
هدف : پژوهش حاضر به تعیین میزان کاربست مدیریت دانش در بین کارکنان کتابخانه های مرکزی ، دانشکده ای ، و بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بر اساس مدل هیسیگ در سال ١٣٨٩ می پردازد. روش : پژوهش حاضر به روش پیمایشی توصیفی انجام پذیرفته است . برای گردآوری داده ها، تعداد ٦٥ پرسشنامه محقق ساخته بر اساس جدول تعیین حجم نمونه گرجسی و مورگان ، بین جامعه آماری (کارکنان ١٥ کتابخانه شامل ٧٩ نفر) توزیع و تعداد ٥٢ پرسشنامه برگشت داده شد. روش نمونه گیری ، مبتنی بر تصادفی طبقه ای متناسب با حجم است . یافته ها: داده ها نشان داد که میانگین میزان کاربست مولفه های «خلق دانش » و «به کارگیری دانش » به ترتیب با ٣/٠١٢ و ٢/٩٦ بالاتر از متوسط و «ذخیره دانش » و «نشر دانش » به ترتیب با ٢/٥١ و ٢/٧١ در حد پایین تر از متوسط قرار دارد. همچنین میزان کاربست مولفه های مدیریت دانش مدل هیسیگ در بین کارکنان کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با میانگین ٢/٨٠ در حد پایین تر از متوسط است . نتیجه گیری : بر اساس نتایج حاصل از پـژوهش ، دانـش ضـمنی از طریـق ارتباطـات بـین افـراد بـویژه ارتباطـات غیررسـمی در کتابخانه منتقل می شود و کتابخانه باید از ارتباطات غیررسمی بین کارکنان حمایت های لازم را انجام دهد.
Machine summary:
سؤال پنجم پژوهش : تا چه میزان مؤلفه های مدیریت دانش در بین کارکنان کتابخانه های مرکزی ، دانشکده ای ، و بیمارستانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بر اساس مدل هیسیگ اجرا می شود؟ جدول ٥.
آماره و مقایسه آزمودنی ها بر حسب جنسیت با توجه به مؤلفه های پژوهش (تحلیل مانوا) آماره (رجوع شود به تصویر صفحه) بر اساس اطلاعات جدول ٧، اختلاف مشاهده شده بین میانگین کارکنان مرد و زن در کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان معنادار نیست ، زیرا مقدار سطح معناداری بزرگ تر از ٠/٠٥ است .
آماره و مقایسه آزمودنی ها بر حسب نوع کتابخانه با توجه به مؤلفه های پژوهش (تحلیل مانوا) آماره (رجوع شود به تصویر صفحه) بر اساس اطلاعات جدول ٩، اختلاف مشاهده شده بین میـانگین کارکنـان در کتابخانـه هـای مختلـف (مرکـزی ، دانشـکده ای ، و بیمارستانی ) دانشگاه علوم پزشکی اصفهان معنادار نیست ، زیرا مقدار سطح معناداری بزرگتر از ٠/٠٥ است .
آماره بر حسب رشته تحصیلی با توجه به مؤلفه های پژوهش (تحلیل مانوا) (رجوع شود به تصویر صفحه) بر اساس اطلاعات جدول ١١، اختلاف مشاهده شده بین میانگین کارکنان کتابخانه ها، با رشته های تحصیلی مختلف در کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان معنادار نیست ، زیرا مقدار سطح معناداری بزرگتر از ٠/٠٥ است .
بر این اساس می توان عنوان کرد که وجود راهبردهای مشخص برای تولید علم در بخش های مختلف کتابخانه ها، و توانایی کارکنان کتابخانه ها در خلق دانش و ارائه راهکارهای جدید، و استفاده از نشریات تخصصی علوم کتابداری و اطلاع رسانی در بین کارکنان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در حد مطلوبی قرار دارد.