Abstract:
تحقیق حاضر به منظور اثربخشی آموزش رایانه یار حافظه کاری بر بهبود کارکردهای اجرایی و عملکرد ریاضی دانش آموزان با اختلال ریاضیات انجام گرفت. در تحقیق نیمه آزمایشی حاضر 20 دانش آموز با اختلال ریاضیات دختر پایه سوم تا پنجم ابتدایی به روش نمونه گیری در دسترس از مراکز اختلال های یادگیری شهر تهران در سال تحصیلی 1390- 1391 انتخاب شدند. سپس به صورت تصادفی به دو گروه کنترل و آزمایشی تقسیم شدند. تمامی آزمودنی ها با استفاده از آزمون ریاضیات کی مت و آزمون های کارکرد اجرایی (برج لندن، عملکرد مداوم، کارت های استروپ،) مورد ارزیابی قرار گرفتند. در مرحله بعد گروه آزمایشی (دانش آموزان با اختلال ریاضیات) در معرض آموزش رایانه یار حافظه کاری قرار گرفتند. برنامه آموزشی به مدت 20 جلسه در 7 هفته ارائه شد. پس از این مرحله تمامی آزمودنی ها (اعم از گروه آزمایش و کنترل) مجددا از نظر کارکردهای اجرایی و عملکرد ریاضی مورد سنجش قرار گرفتند. یادآوری می گردد که دانش آموزان گروه کنترل در معرض هیچ یک از مداخلات قرار نگرفتند و هر دو گروه فقط آموزش های مدرسه را دریافت می کردند. با فاصله یک ماه، آزمون پیگیری نیز انجام گرفت. داده های به دست آمده از پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از t وابسته مورد تحلیل قرار گرفت. با توجه به یافته های تحقیق می توان بیان کرد که آموزش رایانه یار حافظه کاری تاثیر معنی داری بر کارکردهای اجرایی و عملکرد ریاضی دانش آموزان با اختلال ریاضیات داشته است. کارکردهای اجرایی و عملکرد ریاضی دانش آموزان با اختلال ریاضیات در اثر آموزش برنامه رایانه یار حافظه کاری ارتقا می یابد. نتایج این تحقیق می تواند در مداخله های عصب شناختی و آموزشی مورد استفاده قرار گیرد.
Machine summary:
اثربخشی آموزش رایانه یار بر حافظه کاری بر بهبود کارکردهای اجرایی و عملکرد 1 ریاضیات دانش آموزان با اختلال ریاضیات 2 سکینه سلظانی کوهبنانی 3 حمید، علیزاده 4 ژانت هاشمی 5 غلامرضا صرامی ساجده سلطانی کوهبنانی<FootNote No="7" Text="١- این مقاله برگرفته از پایان نامه دکترای دانشگاه علامه طباطبائی است .
با توجه به یافته های تحقیق می توان بیان کـرد کـه آموزش رایانه یار حافظه کاری تـأثیر معنـی داری بـر کارکردهـای اجرایـی و عملکـرد ریاضـی دانـش آمـوزان بـا اخـتلال ریاضـیات داشـته اسـت .
پـژوهش هـایی کـه توسـط محققـان مختلـف صورت گرفته نشان می دهد که اختلال ریاضی بـه تنهـایی در ٦ درصـد از دانـش آمـوزان دیـده می شود و همچنین این میزان در دختران بیشتر گزارش شـده اسـت (هالاهـان ، کـافمن ، ویـس و مارتینز، ٢٠٠٥؛ ترجمه علیزاده و همکاران ، ١٣٩٠).
آیـا می توان به شواهد کافی دست یافت که با روش های غیرآموزشی ریاضی مانند آموزش رایانه یار حافظه کاری امکان بهبود کارکردهای اجرایی و پیشـرفت ریاضـیات دانـش آمـوزان بـا اخـتلال ریاضیات باشد؟ روش پژوهش تحقیق نیمه آزمایشی حاضر ٢٠ دانش آموز با اختلال ریاضیات دختر پایه سـوم ، چهـارم و پـنجم ابتدایی در محدوده سنی ٨- ١٢ سال بـه روش نمونـه گیـری در دسـترس از مراکـز اخـتلال هـای یادگیری شهر تهران در سال تحصیلی ١٣٩٠-١٣٩١ نتخاب شدند.
با توجه به نتایج جدول شماره ٣،٤، ٢ و ٥ نیز نشان می دهد که برنامه آموزشی حافظه کاری توانسـته باعـث ارتقـای کارکردهـای اجرایـی و عملکـرد ریاضـی در دانـش آمـوزان بـا اخـتلال ریاضیات شود.
Journal of Learning Disabilities, (34): 237–248 Zaobuo, Cheng, Cong &amp; Yaoxin.