Abstract:
یکی از نیازهای حقیقی در زمینههای تربیتی، دینی، اخلاقی و فرهنگی، مسئلة حجاب است. هرچه الگوهای حجاب مراتب برتر و بالاتری داشته باشند، تأثیر بیشتری بر معنویت و دینداری فرد و جامعه خواهند گذاشت و هرچه حجاب فردی و اجتماعی، متعالی باشد، تقدس و حرمت اخلاقی و رشد و تعالی جامعة اسلامی بیشتر خواهد بود. حجاب آثار تربیتی در دو زمینة فردی و اجتماعی دارد که مهمترین آثار حجاب در بعد فردی، شخصیت، سلامت جسمانی، استحکام خانواده، آرامش و امنیت و در بعد اجتماعی، مسئولیت اجتماعی، آزادی زن، سلامت اخلاقی جامعه و حفظ نیروی کار اقتصادی و حفظ استقلال فرهنگی است. این مقاله به بررسی مفهوم حجاب و آثار تربیتی آن میپردازد. این بررسی از نوع توصیفیـ تحلیلی است. روش گردآوری اطلاعات کتابخانهای و روش تجزیه و تحلیل اطلاعات تحلیل محتواست.
Machine summary:
حجاب آثار تربیتی در دو زمینۀ فردی و اجتماعی دارد که مهم ترین آثـار حجـاب در بعـد فردی، شخصیت ، سلامت جسمانی، استحکام خانواده ، آرامش و امنیت و در بعد اجتماعی، مسئولیت اجتماعی، آزادی زن ، سلامت اخلاقی جامعـه و حفـظ نیـروی کـار اقتصـادی و حفظ استقلال فرهنگی است .
٢ـ پیشینۀ پژوهش پژوهش هایی که دربارة حجاب انجام شده ، بسیار زیاد است ، ولی به دلیل بعـد تبینـی کـه این مسئله دارد، با هر کلمه و هر سخنی میتوان بعضی از زوایای جدیـدی از آن را اسـتخراج کرد که از جمله میتوان به موارد زیر اشاره نمود: محمدی آشنایی (١٣٧٣) در کتابی با عنوان حجاب در ادیان الهی به بررسی حجاب پرداخته است .
فیـاض (١٣٨٦) در مقاله ای با عنوان «حجاب ، ریشه در تاریخ کهن ایـران دارد»، بـه بررسـی حجـاب پرداخته است و پس از اینکه دربارة پوشش از گذشته هـای دور واکـاوی مـیکنـد، ایـن گونـه نتیجه میگیرد که حجاب ریشه در فطرت انسان دارد و ادیان تنها مهـر تأییـد بـر آن زده انـد.
در جامعه ای که افراد در آن با حفظ حدود و رعایت حقوق دیگران ظاهر میشوند و سـبب تخریب روح و جسم هم نوعان خود نشده ، محیط امن و آرامی را برای جوانان فراهم میکننـد، به سوی سعادت و سلامت روانی پیش خواهند رفت و هدف اسلام نیز این است کـه مـردان و زنان مسلمان ، روح آرام ، اعصاب سـالم و چشـم و گـوش پـاکی داشـته باشـند.