Abstract:
هدف از تحقیق حاضر بررسی نقش رسانههای گروهی(تلویزیون، رادیو و روزنامه) در گرایش مردم به ورزش همگانی با تأکید بر آمادگی جسمانی در شهر بابلسر می باشد. روش تحقیق توصیفی و روش اجرا پیمایشی بود. جامعۀ آماری تحقیق را کلیۀ افرادی که به طور منظم و دائم در ایستگاههای ورزش همگانی شهر بابلسر فعالیت می کردند، تشکیل می دادند که به طور تقریبی تعداد 2000 نفر تخمین زده شد و حجم نمونه با روش نمونه گیری خوشهای 220 نفر انتخاب شد. ابزار اندازه گیری پرسشنامۀ محقق ساختهای بود که روایی آن را 6 تن از اساتید مدیریت ورزشی تأیید کردند و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ (88/0r= ) به دست آمد که نشان از پایا بودن پرسشنامه است. از آمار توصیفی و استنباطی( آزمون های کالموگراف اسمیرنوف، t تک نمونه ای، دو جمله ای و t مستقل) استفاده شد و فرضیههای تحقیق در سطح معناداری 05/0 مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج تحقیق نشان داد رسانههای گروهی در گرایش مردم به ورزش همگانی تأثیر دارد ولی این تأثیر در حد مطلوب نمی باشد. به طوری که در بیشتر متغیرها میانگین پاسخهای افراد پایینتر از حد متوسط بود. همچنین نتایج نشان داد که میزان این تأثیر در زنان و مردان متفاوت است به گونهای که نقش رسانهها در گرایش زنان به ورزش همگانی بیشتر بوده است. با توجه به ظرفیت بالای رسانهها در کشور می توان با برنامهریزی درست در تلویزیون، رادیو و روزنامهها گرایش مردم به ورزش همگانی را در کشور افزایش داد که در نهایت به سلامتی بیشتر عموم مردم منجر شود.
The purpose of the present research was to determine the role of mass media (television, radio and newspapers) on people’s attitude towards sport for all with a focus on physical fitness in the city of Babolsar. The research had a survey design and enjoyed a descriptive method. The population of this research is all the people who regularly and constantly worked in the sport Babolsar stations and estimated the number 2000, with the use of cluster sampling, 220 people were randomly selected as the sample size. The instrument used in this research was a researcher-made questionnaire which had survived the six sports professors’ review for its face validity. Using Cronbach’s alpha, its reliability was found to be r= 0.88, showing the questionnaire’s reliability. used It is inferential and descriptive statistic (the Kolmogorov-Smirnov, the single sample، binominal t-tests and independent- samples t-test) and the research hypotheses were tested at the level of 0.05. The results unveiled that mass media impacted on people’s attitude towards sport for all. the impact was not desirable in which the mean of people’s responses was lower than average level (p≤.50) in most variables. The results showed the extent of this effect is different in men and women and the role of mass media was more in the women’s tendency to the sport for all. Considering the high capacity of media in Iran, people’s attitude towards sport for all can be enhanced by proper planning in television, radio, and newspapers, which will ultimately lead to greater public health