Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین هوش هیجانی و کیفیت زندگی کاری با خودکارآمدی در بین کارکنان آموزش و پرورش ناحیه 3 شهر شیراز به روش توصیفی از نوع همبستگی انجام شد. جامعه مورد پژوهش کارکنان آموزش و پرورش ناحیه 3 شیراز بودند و نظر به این که تمامی کارکنان را شامل شده است روش سرشماری انتخاب گردید. از 126 نفر جامعه آماری تعداد 112 نفر از کارکنان پرسش نامه ها را تکمیل نموده و عودت دادند. ابزارهای پژوهش: پرسش نامه هوش هیجانی شوت1 (1998)، پرسش نامه کیفیت زندگی کاری قاسم زاده (1384) و پرسش نامه خودکارآمدی شرر2 (1982) بود. ضریب پایایی هرکدام از پرسش نامه ها با روش آلفای کرونباخ محاسبه شد که به ترتیب 74/0، 95/0 و 75/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و از روش های آماری در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید. نتایج حاصل از بررسی فرضیههای پژوهش نشان داد که بین هوش هیجانی و کیفیت زندگی کاری با خودکارآمدی رابطه معنا داری وجود دارد، بین تمامی مولفه های هوش هیجانی با خودکارآمدی رابطه معناداری وجود دارد و بین تمامی مولفه های کیفیت زندگی کاری با خودکارآمدی نیز رابطه معناداری وجود دارد. هم چنین تمامی مولفه های هوش هیجانی و کیفیت زندگی کاری به طور معناداری قادر به پیش بینی خود کارآمدی هستند.
Machine summary:
تاريخ وصول : ٩٢/١٢/٢٠ تاريخ پذيرش : ٩٣/٣/٧ چکيده پژوهش حاضر با هدف بررسي رابطه بين هوش هيجاني و کيفيت زندگي کاري با خودکارآمدي در بين کارکنان آموزش و پرورش ناحيه ٣ شهر شيراز به روش توصيفي از نوع همبستگي انجام شد.
بنابراين محقق با توجه به اهميت و ضرورت موضوع که در مطالب فوق به آن اشاره گرديد برآن است تا به تبيين رابطه هوش هيجاني و کيفيت زندگي کاري با خود کارآمدي کارکنان آموزش و پرورش ناحيه ٣ شيراز بپردازد.
نتايج پژوهشي که توسط کريم زاده ، رضويه و کاوه (١٣٨٧) با عنوان «ارتباط کيفيت زندگي و خود کارآمدي معلمـان شاغل شهرستان شهرکرد» انجام شد، نشان داد که بين خـود کارآمـدي شـغلي معلمـان در کليـه مقـاطع تحصـيلي و کيفيـت زندگي آنان رابطه مستقيم و معناداري برقرار است و لذا بررسي و به کارگيري روش هاي مناسب در افزايش خودکارآمدي مي تواند موجب افزايش کيفيت زندگي معلمان گردد.
جدول ٥: نتايج تحليل رگرسيون چندگانه با روش ورود هم زمان مؤلفه هاي هوش هيجاني روي خودکارآمدي کارکنان آموزش و پرورش ناحيه ٣ شيراز (رجوع شود به تصویر صفحه) همان گونه که در جدول فوق نشان داده شده است ضريب همبستگي چندگانه (R) بين مؤلفـه هـاي هـوش هيجـاني و خود کارآمدي برابر با ٠/٧٣٨ به دست آمده و ضريب تعيين (R٢) برابر با ٠/٥٤ مي باشد.
جدول ٦: نتايج تحليل رگرسيون چندگانه با روش ورود هم زمان مؤلفه هاي کيفيت زندگي کاري روي خودکارآمدي کارکنان آموزش و پرورش ناحيه ٣ شيراز (رجوع شود به تصویر صفحه) همان گونه که در جدول فوق نشان داده شده است ضريب همبستگي چندگانه (R) بـين مؤلفـه هـاي کيفيـت زنـدگي کاري و خودکارآمدي برابر با ٠/٨٤٨ به دست آمده و ضريب تعيين (R٢) برابر با ٠/٧١ مي باشـد.