Abstract:
هدف اصلی این مقاله، ارائه نتایج ارزیابی اقتصادی پروژه احداث راه میان بر سربیشه خراسان جنوبی به بازارچه مرزی میل 78 و نیز معرفی آثار اقتصادی- اجتماعی اجرای این طرح می باشد. ابتدا ضمن معرفی خصوصیات منطقه مورد مطالعه (استان خراسان جنوبی و شهرستان سربیشه)، وضعیت موجود مسیرهای مورد مطالعه و نیز مسیر پیشنهادی سه قطعه ای و ارائه آنالیزی از هزینه های احداث و به سازی هر یک از قطعات پیشنهادی با منافع حاصل از ارتقاء مشخصات فنی مسیرها مقایسه گردیده و در ادامه تجزیه و تحلیل هزینه- فایده طرح شامل، هزینه عملیات و منافع ریالی حاصله از حیث صرفه جویی (کاهش) در مصرف سوخت، کاهش زمان سفر و منافع ریالی حاصل از آن، کاهش میزان تصادفات و خسارات حاصله و فایده ریالی ناشی از آن، میزان صرفه جویی هزینه های عملیاتی، نقش آن در توسعه تبادلات تجاری (صادرات و واردات) به واسطه کاهش فاصله ترانزیت کالا به افغانستان و نیز شکوفایی اقتصادی استان خراسان جنوبی ارائه شده است. در پایان بر اساس نرخ تنزیل 12 درصد، ارزش فعلی خالص فواید مذکور محاسبه شده و بر این اساس نرخ بازده داخلی سرمایه گذاری معادل 4/19 درصد به دست آمده است که این مهم، توجیه اقتصادی بالای این پروژه را تایید می نماید.
The purpose of this article is to provide economic evaluation of Sarbisheh road to frontier market of mile 78 ( Southern Khorasan Province) and analysis its social- economic effects. So، first survey of this cases، such as: region characters of case study (Southern Khorasan Province and Sarbisheh town)، path present situation of case study، 3 sectional recommended path of researcher، analysis of construction and improvement costs of this sectional recommended path compare with benefits of upward mobility of technical mobility paths. Then، presented cost- benefits analysis of project that include: cost operation and its monetary benefits (saving of energy consumption)، decline in time travel and its monetary benefits، decline of accidents and its damages and monetary benefits، saving in operational costs، role of this study in expansion of commercial trades (export and import)، because of decline of distance for goods transit to Afghanistan and also، provide economic boom for southern Khorasan Province. The last part of this paper calculated، net present value (discount rate:12 percentage) and internal rate of return (19/4 percentage) so that، this results indicate high economic rationalization for this project.
Machine summary:
ابتـدا ضـمن معرفـی خصوصیات منطقه مورد مطالعه (استان خراسان جنوبی و شهرستان سربیشه )، وضعیت موجود مسیرهای مورد مطالعه و نیز مسیر پیشنهادی سه قطعه ای و ارائه آنالیزی از هزینه های احداث و به سـازی هـر یـک از قطعـات پیشنهادی با منافع حاصل از ارتقاء مشخصات فنی مسیرها مقایسه گردیده و در ادامه تجزیه و تحلیل هزینـه - فایده طرح شامل ، هزینه عملیات و منافع ریالی حاصله از حیث صرفه جویی (کـاهش ) در مصـرف سـوخت ، کاهش زمان سفر و منافع ریالی حاصل از آن ، کاهش میـزان تصـادفات و خسـارات حاصـله و فایـده ریـالی ناشی از آن ، میـزان صـرفه جـویی هزینـه هـای عملیـاتی ، نقـش آن در توسـعه تبـادلات تجـاری (صـادرات و ________________________________________________________________١- این مقاله حاصل اجرای طرح مذکور، تحت مدیریت فنی مهندس ابراهیم میرزایی در سال ١٣٨٦ است .
علاوه بر این مـوارد، احـداث ایـن مسـیر که از سال ١٣٨٦ (به عنوان نقطه زمـانی صـفر یـا شـروع طـرح ) مـورد نظـر بـوده اسـت ، عـلاوه بـر منطقی بودن نرخ بازده سرمایه گذاری و توجیه اقتصادی بالا، سبب افزایش سطح سرویس ترافیـک ، کاهش تصادفات ، کاهش زمان سفر و صرفه جویی در مصرف سوخت و اسـتهلاک وسـایل نقلیـه ، افزایش تبادلات تجاری از استان خراسان جنوبی به افغانستان و...
جدول (٣)- میزان متراژ و هزینه های احداث برای قطعه دوم (ریال ) {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} منبع : محاسبات تحقیق جمع کل ٢٧٣، ٩٢٠، ٢٠ با اعمال ضرائب ٣٣،١٥٢،٣٥٦ - قطعه سوم (ماهی رود– میل ٧٨): این قطعه با بررسی مشاور در منطقه به صورت احـداث و بـه طول تقریبی ٢٠ کیلومتر اسـت کـه تمامـا در منطقـه کوهسـتانی قـرار داشـته و خاکریزهـای بلنـد و ترانشه های عمیق دارد.