Abstract:
هدف: هدف تحقیق، ارزیابی کیفی وب گاه های کتابخانه های مرکزی دانشگاه های مادر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با استفاده از «وب کیو ای ام» است.
روش: تحقیق حاضر از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی- توصیفی انجام گرفته است. این تحقیق بر روی 10 وب گاه کتابخانه های مرکزی دانشگاه های برتر مادر وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام شد. داده های این پژوهش براساس سیاهه وارسی که بر اساس روش وب کیو ای ام طراحی شده بود، گردآوری شد.
یافته ها: نتایج نشان داد، وب گاه های مورد پژوهش با توجه به معیارهای چهارگانه وب کیو ای ام، از نظر شاخص «قابلیت اطمینان» (با میانگین 955/0)، شاخص «کارایی» (با میانگین 915/0) و شاخص«قابلیت عملکرد» (با میانگین 825/0) در وضعیت «بسیار مطلوب» و از نظر شاخص «قابلیت استفاده» (با میانگین 703/0) در وضعیت «مطلوب» بودند. در ارزیابی نهایی این وب سایت ها80% وب گاه های مورد بررسی در وضعیت «بسیار مطلوب» و 20% دیگر در وضعیت «مطلوب» بودند.
اصالت و ارزش: پژوهش حاضر جزء اولین پژوهش هایی است که با روش کمی به ارزیابی کیفی وب گاه های کتابخانه های دانشگاهی پرداخته است. این نوع ارزیابی می تواند نقش دقیق تر، صحیح تر و سریع تر در ارزیابی و بهبود وب گاه های کتابخانه های دانشگاهی و سایر وب گاه های مشابه داشته باشد.
Purpose: The gole of the current study was to evaluate the quality of central libraries of the major universities of science ministry using by WebQEM method.
Methodology: This descriptive exploratory study was performed on 10 websites belonging to the superior mother universities of science ministry of Iran. Data were obtained using WebQEM checklist.
Findings: Considering the four criteria evaluated by WebQEM websites had "highly favorable" status in the following Parameters: "reliability" (0.955)، "efficiency" (0.915) and "functionality" (0.825) and a favorable status in the parameter of "usability" (0.703). 20% of the university websites had a highly favorable status and only 20% had a favorable status. Considering the average score obtained in each criteria، it seems that there are some weak points in the "usability" though this parameter is favorable overall. "reliability"، "efficiency" and "functionality" have the best status respectively، though there are still some weaknesses in these criteria as well.
Originality: This study is among the first research with quantitative methods to evaluate the quality of the university library's website. This type of assessment can be more precise، more accurate، and faster، in the evaluation and improvement of academic libraries and other websites have similar websites.