Abstract:
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر رویکرد سنجش برای یادگیری بر عملکرد تحصیلی درس ریاضی دانشآموزان پسر پایۀ هشتم ناحیه یک شهر همدان انجام گرفت. از روش تحقیق نیمه آزمایشی با گروههای آزمایش و گواه در جامعه آماری دانشآموزان پایه هشتم در سال 93 استفاده شد. 150 نفر از دانشآموزان با روش نمونهگیری خوشهای - تحصیلی 94 چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل دو آزمون معلمساخته و سه آزمون تکوینی بود. تی) ) t ، تی) گروههای مستقل ) t ، تی) تکنمونه ا ی ) t در تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون آنووا) و کودر-ریچادسون 21 استفاده شد. ضریب پایایی پیشآزمون ) Anova زوجی، تحلیل 0 بود. تحلیل سؤال اول پژوهش نشان داد بین میانگین نمرههای دانش / 0/88 و پسآزمون 85 آموزان دو گروه در پیشآزمون، تفاوت معنیداری وجود نداشت و میانگین نمرههای هردو گروه بالاتر از سطح متوسط بود. بررسی سؤال دوم نشان داد که بهکارگیری مراحل پنجگانه و بازخوردها بر عملکرد تحصیلی ریاضی دانشآموزان تأثیر « رویکرد سنجش برای یادگیری » مثبت داشت و میانگین نمرههای دانشآموزان گروه آزمایش بالاتر بود. در توصیف سؤال سوم میتوان گفت این رویکرد با شرایط مدرسههای استان سازگاری دارد.
Machine summary:
"استیگینز، مراحل رویکرد سنجش برای یادگیری را در پنج مرحله زیر خلاصه میکند: گام اول: اجرای پیشآزمون گام دوم: تحلیل نتایج گام سوم: مقدمات اجرای روش گام چهارم: اجرای روش گام پنجم: بازخورد (استیگینز، 2007) با توجه به مقارن شدن زمان پژوهش با تدریس بحثهای آمار، احتمال و دایره (سه فصل متوالی از کتاب درسی) در پایه هشتم، پس از انتخاب تصادفی دو گروه آزمایش و گواه، ابتدا آزمونی شامل 30 سؤال از مفاهیم آمار، احتمال و دایره، بهمنظور آگاهی از سطح یادگیری دانشآموزان در این مباحث بهعنوان پیشآزمون از هر دو گروه به عمل آمد.
سؤال دوم پژوهش: آیا مراحل پنجگانه سنجش برای یادگیری و بازخوردها (اعم از کلامی، نوشتاری و نمره) بر عملکرد تحصیلی ریاضی دانشآموزان تأثیر دارد؟ زیرسؤال 1: آیا اختلاف معنیداری بین دو گروه (آزمایش و گواه) در پیشآزمون وجود دارد؟ به این منظور از آزمون تی مستقل استفاده میشود.
جدول(22) آزمون پیشآزمون و پسآزمون گروه آزمایش تی درجه آزادی سطح معنیداری میانگین انحراف معیار خطای معیار میانگین فاصله اطمینان 95درصدی حد پایین حد بالا پیش آزمون–پس آزمون 075/4- 770/4 570/0 194/5- 920/2- 117/7- 69 000/0 با توجه به نتایج تحلیلهای بالا میتوان گفت مراحل پنجگانه سنجش برای یادگیری و بازخورد (اعم از کلامی، نوشتاری و نمره) بر عملکرد تحصیلی ریاضی دانشآموزان تأثیر دارد."