Abstract:
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش واقعیت درمانی گروهی مبتنی بر نظریه انتخاب بر اضطراب و امیدواری افراد وابسته به مواد در حین ترک بود. روش: روش پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی و طرح پژوهش از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی افراد وابسته به مواد ساکن در کمپ های ترک اعتیاد شهرستان مراغه بودند. از این جامعه آماری تعداد 30 نفر به صورت تصادفی انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15نفر) قرار گرفتند. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه های اضطراب زونگ و امیدواری میلر استفاده شد. سپس گروه آزمایش طی 8 جلسه 90 دقیقه ای در جلسات آموزشی شرکت کردند. یافته ها: نتایج تحلیل کواریانس چندمتغیره نشان داد که آموزش واقعیت درمانی مبتنی بر نظریه انتخاب اضطراب را کاهش و امیدواری را افزایش می دهد. نتیجه گیری: با توجه به اهمیت سطح اضطراب و امیدواری در دوره ترک مواد، مراکز ترک اعتیاد می توانند با ارائه آموزش نظریه انتخاب به افزایش سطح امیدواری و کاهش اضطراب افراد پس از ترک مواد کمک کنند.
Objective: The aim of this study was to investigate the effectiveness of group reality therapy based on choice theory in anxiety and hopefulness in drug abusers during abstention.
Method: The current study was a quasi-experimental research and the research design was a pre-test and post-test one along with control group. The statistical population of this study included all the addicted individuals residing in the rehabilitation camps of Maragheh city. From among this population، the number of 30 participants was randomly selected and were randomly assigned to two control (15 people) and experimental (15 people) groups. Zhong's Self-Rating Anxiety Scale (SAS) and the Miller Hope Scale were used for data collection. Then، the experimental group took part in eight 90-minute sessions of group reality therapy.
Results: The results of multivariate analysis of variance showed that group reality therapy based on choice theory reduced anxiety and increased hope.
Conclusion: Due to the importance of anxiety and hopefulness levels in abstention period، addiction treatment centers can help sufferers improve their hopefulness and decrease their anxiety by the provision of choice theory after treatment.
Machine summary:
"/ همچنین واقعیـت درمـانی باعث امیدواری و ســـلامت روان بوده اســـت (کلاگ ٣، ٢٠٠٦؛ بارنس و پریش ٤، ٢٠٠٦؛ حکم آبادی، رضــایی، ابراهیم آباد و ســلامت ، ١٣٩٣) و همچنین افزایش کیفیت زندگی افراد وابسـته به مواد (نجفی، نادری، صـاحبی،١٣٩٤) را در پی دارد که این نیز به طور غیر مستقیم میتواند در کاهش اضطراب و افزایش امیدواری موثر باشد.
Barness amp; Parish ســوال پژوهش حاضــر این اســت که آیا واقعیت درمانی مبتنی بر تئوری انتخاب تأثیری بر اضطراب و امیدواری در بین افراد وابسته به مواد در حین ترک دارد؟ روش جامعه ، نمونه و روش نمونه گیری روش تحقیق پژوهش حاضـــر از نوع شـــبه آزمایشـــی و طرح پژوهش از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه گواه اســت .
بحث و نتیجه گیری هدف از پژوهش حاضـر اثربخشی آموزش واقعیت درمانی گروهی مبتنی بر نظریه انتخاب بر اضـطراب و امیدواری افراد وابسته به مواد در حین ترک بود.
همچنین یافته های پژوهش حاضـــر نشـــان داد که آموزش واقعیت درمانی مبتنی بر تئوری انتخـاب منجر به افزایش امیدواری افراد گروه آزمایش وابســـته به اعتیاد در حین ترک در مقایســـه با افراد گروه گواه وابســـته به مواد در حین ترک شـــد.
این یافته با پژوهش حکم آبـادی و همکـاران (١٣٩٣) کـه گزارش کردنـد کـه آموزش واقعیـت درمانی نوین باعث افزایش امیدواری در افراد سـوءمصـرف کننده مواد میشود همسو بود.
همچنین در چندین پژوهش که در نمونه های غیر افراد وابســته به مواد انجام گرفته نیز نشــان دادند که واقعیت درمانی باعث افزایش امیدواری میشـود (بیگی، فراهانی، محمدخانی و محمدیفر، ٢٠١١؛ کیم ، ٢٠٠٨)."